Sökning: "muntlig språkfärdighet"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden muntlig språkfärdighet.
6. På väg uppåt på processbarhetsstegen. En studie om vuxna inlärares grammatiska progression vid muntlig språkfärdighet.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I den här undersökningen analyseras fyra muntliga produktioner av tre inlärare. Produktionerna är fördelade över 19 månader. Syftet med undersökningen var att följa inlärarnas utveckling under den här perioden med avseende på de grammatiska strukturer som processbarhetsteorin definierar. LÄS MER
7. Lärarens roll och metoder för muntlig språkfärdighet i svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Sammanfattning Språket är ett viktigt verktyg för kommunikation och för andraspråkselever spelar språket en viktig roll för att integreras i skolan och i samhället. Läraren har en nyckelroll i denna integrering och lärarens kompetens i andraspråksinlärning är av stor vikt för elevernas inlärning. LÄS MER
8. Vikten av att tala för sig : Om muntlig språkfärdighet i skolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:I bakgrunden beskrivs muntlig språkfärdighet, läsaren får en bild av styrdokumenten samt kursplanen i svenska vad gäller den muntliga språkfärdigheten. I dagens samhälle ställs det högre krav på att kommunicera, därför belyser vi vikten av att kunna tala för sig. LÄS MER
9. Grundutbildningen i franska : En synkronisk och diakronisk studie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medierSammanfattning : Arbetet bygger på en undersökning av kursplaner och litteraturlistor för grundutbildningen i franska, motsvarande kurs A och B, vid universiteten i Uppsala, Umeå, Lund och Stockholm under de sista femtio åren för att undersöka och fastställa skillnader dem emellan i och över tid med fokus på hur de skilda momenten examineras. Det handlar om en klassificering av högskolepoängen som studenterna tar i sex olika grupper, muntlig och skriftlig språkfärdighet, text och litteratur, lingvistik, språkhistoria samt realia och den här klassificeringen baseras i första hand på hur det uttrycks i kursplanerna att de olika kursmomenten ska examineras. LÄS MER
10. Bedömning av muntlig språkfärdighet i en skola för alla
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att skapa en diskussion kring bedömning av den muntliga språkfärdigheten i en skola för alla. Den övergripande frågan som här söks svar på är på vilket/vilka sätt elevers muntliga prestationer kan bedömas likvärdigt i franskundervisningen. LÄS MER