Sökning: "musik skapar glädje"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden musik skapar glädje.

  1. 1. Glädjeuttryck genom musik och dans i musikalfilm : En multimodal analys av musikalfilmerna Singin´ in the Rain och La La Land

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Elvira Krempl; Alexander Ekre; [2022]
    Nyckelord :Musikalfilm; glädjeuttryck; multimodalitet; Singin´ in the Rain; La La Land;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker musikalfilmens unika användning av det instrumentella, sången och dansen. Genom en innehållsanalys av scener ur Singin´ in the Rain (1952) och La La Land (2016) studeras de tre aspekterna ur ett multimodalt perspektiv för att undersöka hur de uttrycker glädje i musikalfilm. LÄS MER

  2. 2. Vårdmiljöns betydelse för patientens hälsa och välbefinnande : Allmän litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Karin Andersson; Katarina Schildt Svensk; [2022]
    Nyckelord :Art; care culture; daylight; music; nature; single rooms; Dagsljus; konst; musik; natur; singelrum; vårdkultur;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vårdmiljön kan beskrivas som det fysiska rummet, atmosfären och genom vårdkulturen som råder på vårdavdelningen. Problem: Vid vistelse på sjukhus kan känslor av förlorad kontroll och autonomi uppstå vid en omkullkastat tillvaro. LÄS MER

  3. 3. Musikundervisning i förskolan : Förskollärares uppfattningar om musikundervisningens betydelse för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marina Vedin; Rasmus Vilhelmsson Johansson; [2022]
    Nyckelord :kvalitativ forskning; musik i förskolan; sociokulturella teorin; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Musikundervisning minskas i förskolan trots att tidigare forskning påvisar att musikundervisning är effektiv och utvecklande för barnen. Osäkerheten bland förskollärare genererar inte till att musikundervisning kommer öka inom förskolan. LÄS MER

  4. 4. Musik som en stämningsförmedlare - Pedagoger och vårdnadshavares vanor, brukande och syn på musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilia Johansson; Martina Pedersen; [2020]
    Nyckelord :Barn; Förskola; Musik; Musikdidaktik; Musikundervisning; Pedagoger; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Med musikens påverkan på alla människor, syftar detta examensarbete på att musik är främjande för alla dimensioner inom oss; det emotionella, existentiella och kinestetisk-motoriska (Nielsen, 1998). Syftet med studien är att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera pedagogers och vårdnadshavares vanor, brukande och syn på musik. LÄS MER

  5. 5. Musik i förskolan för att främja barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Angelice Emanuelsson; Linda Lundstedt; [2020]
    Nyckelord :musik; språkutveckling; förskola; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet Syftet med vår studie är att undersöka pedagogers tankar kring och arbete med musikundervisning i relation till barns språkutveckling. Utifrån vårt syfte utformades två frågeställningar; vilken betydelse anser förskollärarna att musikundervisning har för barns språkutveckling? Hur arbetar förskollärare med musik som redskap för att främja barns språkutveckling? Bakgrund I bakgrunden redogör vi hur tidigare forskning ser på användandet av musik för att främja barns språkutveckling på olika sätt. LÄS MER