Sökning: "musik skapar glädje"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden musik skapar glädje.
1. Glädjeuttryck genom musik och dans i musikalfilm : En multimodal analys av musikalfilmerna Singin´ in the Rain och La La Land
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Uppsatsen undersöker musikalfilmens unika användning av det instrumentella, sången och dansen. Genom en innehållsanalys av scener ur Singin´ in the Rain (1952) och La La Land (2016) studeras de tre aspekterna ur ett multimodalt perspektiv för att undersöka hur de uttrycker glädje i musikalfilm. LÄS MER
2. Vårdmiljöns betydelse för patientens hälsa och välbefinnande : Allmän litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Vårdmiljön kan beskrivas som det fysiska rummet, atmosfären och genom vårdkulturen som råder på vårdavdelningen. Problem: Vid vistelse på sjukhus kan känslor av förlorad kontroll och autonomi uppstå vid en omkullkastat tillvaro. LÄS MER
3. Musikundervisning i förskolan : Förskollärares uppfattningar om musikundervisningens betydelse för språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Musikundervisning minskas i förskolan trots att tidigare forskning påvisar att musikundervisning är effektiv och utvecklande för barnen. Osäkerheten bland förskollärare genererar inte till att musikundervisning kommer öka inom förskolan. LÄS MER
4. Musik som en stämningsförmedlare - Pedagoger och vårdnadshavares vanor, brukande och syn på musik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Med musikens påverkan på alla människor, syftar detta examensarbete på att musik är främjande för alla dimensioner inom oss; det emotionella, existentiella och kinestetisk-motoriska (Nielsen, 1998). Syftet med studien är att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera pedagogers och vårdnadshavares vanor, brukande och syn på musik. LÄS MER
5. Musik i förskolan för att främja barns språkutveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet Syftet med vår studie är att undersöka pedagogers tankar kring och arbete med musikundervisning i relation till barns språkutveckling. Utifrån vårt syfte utformades två frågeställningar; vilken betydelse anser förskollärarna att musikundervisning har för barns språkutveckling? Hur arbetar förskollärare med musik som redskap för att främja barns språkutveckling? Bakgrund I bakgrunden redogör vi hur tidigare forskning ser på användandet av musik för att främja barns språkutveckling på olika sätt. LÄS MER