Sökning: "musik under lektionen"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden musik under lektionen.

  1. 1. Andningsövningar i klassen – bra förutsättning för studiero? : En kvalitativ studie om studiero och andningsövningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Lidija Radmilac; [2021]
    Nyckelord :Andning; andningsövningar; medveten närvaro; studiero; musikundervisning; skolan. !;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ studie med hermeneutiskt perspektiv som utforskar andningsövningar utförda i början av musiklektionen i högstadiet under fyra veckors tid. Syftet med denna undersökning är att se på vilket sätt en kort andningsövning i början av lektionen kan bidra till studiero i klassen. LÄS MER

  2. 2. Avista på menyn : En studie om inlärning av notläsning

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Danijel Nikolic; [2021]
    Nyckelord :avista; musik; notläsning; utbildning;

    Sammanfattning : Det här utvecklingsarbetet handlar om hur man får elever att bli bättre på notläsning samt hur man får musikteori att bli mer intressant. Jag har använt mig av prima vista-tekniken för att skapa ett flöde i notläsningsprocessen som liknar det man har när man läser en vanlig bok. LÄS MER

  3. 3. Avslappning i klassrummet : En hermeneutisk studie om klassrummets yttre press och inre stress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Fredrik Carlzon; [2020]
    Nyckelord :avslappning; avspänning; musikundervisning; stress; studiero;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utifrån ett hermeneutiskt perspektiv utforska på vilka sätt några högstadieelever upplever avslappning förlagd i början av några musiklektioner. Forskningsfrågorna är: Hur upplevs stunden med avslappning? Hur erfars den efterföljande lektionen? Vilka upplevelser bär de med sig från dessa stunder? I bakgrunden presenteras styrdokument och forskning kring studiero i skolan, vad stress är för något och hur den kan motverkas samt forskning om avslappning och avspänning. LÄS MER

  4. 4. Like a Prayer : En studie om hur religion skildras i populärkulturen med fokus på Madonna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :André Fransson; [2016]
    Nyckelord :Populärkultur; Madonna; Pedagogik; Social Konstruktivism; Videoanalys; Kristendom; Politik; USA; Musikvideor;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur kristendomen framställs i i populärmusik med Madonna som fokus. Som metod har jag genomfört videoanalyser av två av Madonnas musikvideos, Like a prayer och Oh Father. Teorin som använts är social konstruktivism som från början är presenterad av sociologiprofessorerna Peter L. LÄS MER

  5. 5. Tar vi ut oss mer genom att höja tempot? : En studie om bakgrundsmusikens tempo i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sofia Turesson; Malin Almén; [2014]
    Nyckelord :musik; bakgrundsmusik; tempo; BPM; stegräknare; Borgskalan;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att se om, och i så fall hur, elevernas antal steg samt upplevda ansträngningsnivå under lektioner i idrott och hälsa påverkas av vilket tempo bakgrundsmusiken har. Metod: Studien utfördes på 83 gymnasieelever från två olika skolor (varav 35 elevers resultat slutligen kunnat användas). LÄS MER