Sökning: "myter gamla och nya"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden myter gamla och nya.

  1. 1. The Collective Unconscious in Neil Gaiman's Fairy Tales : The Motif of the Triple Goddess through Symbols and the Manifestations of the Anima Archetype

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Yana Chyrko; [2024]
    Nyckelord :Neil Gaiman; Myth; Fairy Tale; Anima Archetype; Jungian Archetype; Archaic Symbol; Initiation; Collective Unconscious; Triple Goddess; Neil Gaiman; Myt; Saga; Anima Arketyp; Jungiansk Arketyp; Arkaisk Symbol; Initiation; Kollektiva Omedvetna; Tredelade Gudinnan; Symboler;

    Sammanfattning : Many recent studies confirm that the fantasy genre is based on ancient myths. Contemporary authors of fiction create new versions of myths, often using ancient “natural” and cultural symbols. Neil Gaiman is one of these tellers of modern myth. LÄS MER

  2. 2. Disney – En saga där allt är svart eller vitt? : En kvalitativ studie av Disneyfilmen Prinsessan och Grodan

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jonna Nordheim; Josephine Rapp; Viann Jalal; [2010]
    Nyckelord :etnicitet; genusordning; stereotypier; myter; samhällsnormer; hermeneutik; Disney; genus; värderingar; fördomar; dubbelbindning; dubbla budskap; dolda budskap; Social Sciences;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie av Disneyfilmen Prinsessan och Grodan skriven av Josephine Rapp, Jonna Nordheim och Viann Jalal, enheten för medie- och kommunikationsvetenskap på Lunds universitet. Disneys fantastiska och magiska värld kan vid en första anblick te sig oproblematisk och fulländad. LÄS MER

  3. 3. En bildstudie i hur Stureplan.se används som reklamkanal

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Tomas Schubert; [2010]
    Nyckelord :Stureplan; varumärke; konnotation; myter; symboler; image;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att se hur Stureplangruppen genom att använda gamla och skapa nya myter behöll en högklassig image samtidigt som gruppen expanderade verksamheten utanför de mest exklusiva adresserna runt Stureplan. Frågeställningarna jag ville besvara var således hur Stureplansgruppens varumärke såg ut, vilka metoder Stureplansgruppen använde för att stärka sitt varumärke med hjälp av bilder på Stureplan. LÄS MER

  4. 4. Resor och möten i Wuthering Heights : immram, echtrae & Leabhar Gabhála Éireann

    Kandidat-uppsats, Litteraturvetenskap

    Författare :Ingrid Faste; [2006]
    Nyckelord :Emily Brontë; Wuthering Heights; immram; echtrae; Leabhar Gabhála Éireann; the otherworld; den mytologiska cykeln; keltisk myt; tidig irländsk litteratur;

    Sammanfattning : Syftet är att fastställa gemensamma drag och paralleller, som återfinns i dels keltiska myter/keltiska texter och dels i Wuthering Heights, för att sedan kunna diskutera hur dessa gemensamma drag möter och interagerar med varandra.Resultat: Jag har funnit att det i Wuthering Heights’ ramberättelse återfinns gemensamma drag och paralleller, mellan voyage-genrerna immram & echtrae och Wuthering Heights. LÄS MER

  5. 5. World Trade Center : ett arbete om hur myten påverkar oss

    Magister-uppsats, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Catarina Fagerlund; [2005]
    Nyckelord :myt; symbol; myttolkning; mytteorier; sagotolkning; projektion; jungiansk psykologi; skuggan; 11 september 2001;

    Sammanfattning : Det här arbetet fokuserar på den profana och religiösa människans omedvetna arketypiska arv som vi fått genom myterna, och vidare på hur detta påverkar oss i särskilda situationer. Som exempel har jag fördjupat mig i terroristattacken mot World Trade Center den 11 september 2001. LÄS MER