Sökning: "narrativ analys barn"

Visar resultat 6 - 10 av 75 uppsatser innehållade orden narrativ analys barn.

  1. 6. Barns erfarenheter av flykt i bilderböcker : Om flyktingbarnets skildring i barnlitteraturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :William Shaid; [2023]
    Nyckelord :Bilderböcker; barnlitteratur; bildanalysen; kvalitativ textanalys; narratologi; narrativ och illustrationer;

    Sammanfattning : En större flyktingvåg skildrades i svensk media under 2015. Gripande berättelser om människor på flykt undan krig och orättvisor. Men detta var nyheter ämnade för den vuxne läsaren, inte berättelser för barn. LÄS MER

  2. 7. Vilka är jinnerna och vad gör de? : En narratologisk analys av Sonia Nimrs Fenixtrilogi

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier (IAM)

    Författare :Anna-Karin Steinholtz; [2023]
    Nyckelord :Jinner; Sonia Nimr; Fågel Fenix; Palestina; arabisk ungdomslitteratur; arabisk fantasy; narratologi; YA literature;

    Sammanfattning : Jinnen är ett frekvent förekommande väsen i arabisk kultur och litteratur alltsedan förislamsk tid. Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka hur jinnerna beskrivs och representeras i Fenixtrilogin av Sonia Nimr. LÄS MER

  3. 8. Semiotik och psykoanalys i filmberättande : En visuell analys av I'm Thinking of Ending Things om hur semiotiska tecken används ur ett psykoanalytiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Amanda Karlsson; [2022]
    Nyckelord :psykoanalys; semiotiska tecken; Nordamerika; semiotik; narrativ; visuell analys;

    Sammanfattning : Jag har gjort en visuell analys ur ett psykoanalytiskt perspektiv av grisen som semiotiskt tecken i filmen I'm Thinking of Ending Things. Jag har valt att titta närmare på just grisen som semiotisk symbol eftersom den är starkt närvarande i filmen samt djupt integrerad i nordamerikansk kultur. LÄS MER

  4. 9. Kritiska faser i samverkan : En studie om logiker, spänningar och vakuum i institutioners samverkan kring skolgång för placerade barn och unga

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annika Davén; [2022]
    Nyckelord :collaboration; placement in out-of-home-care; schooling; institutional logics; institutional void; samverkan; placerade barn och unga; skolgång; institutionella logiker; institutionella vakuum;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to an understanding of the need for collaboration in creating education plans and school placements for children and youth placed in out-of-home care. By interviewing nine representatives from social services, the municipal education department and primary and secondary schools, this study addresses tensions that arise in school planning in the critical phases for this target group: prior to placement in out-of-home-care and upon return home. LÄS MER

  5. 10. ”Growing up in a home, people look at you and they think, you’re probably just going to turn out being on the street either way” : En narrativ analys om fem unga kvinnors berättelser om livet efter ett Child and Youth Care Centre i Kapstaden, Sydafrika

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Tanja Rijsdorp; Nilsson Sandra; [2022]
    Nyckelord :Child and Youth Care Centre; Unga kvinnor; Kapstaden; Risk- och skyddsfaktorer; Strukturella faktorer; Socialt arbete;

    Sammanfattning : Barn och unga som blir placerade på ett Child and Youth Care Centre kommer från svåra familjeförhållanden, något som kan få negativa konsekvenser för deras utveckling. Denna studie syftade till att undersöka vilka skyddsfaktorer som hade en primär inverkan på de unga vuxna efter att de lämnat ett Child and Youth Care Centre i Kapstaden, och på vilket sätt dessa skyddsfaktorer har varit viktiga för att etablera ett självständigt liv. LÄS MER