Sökning: "narrativ analys barn"

Visar resultat 21 - 25 av 75 uppsatser innehållade orden narrativ analys barn.

  1. 21. Gestaltningar av lidandets problem : En komparativ studie av William Paul Youngs Ödehuset och Jobs bok

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Olov Hansson; [2021]
    Nyckelord :Lidandets problem; Skönlitteratur; Jobs bok; Ödehuset; William P. Young;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras två olika böcker. Ödehuset är skriven utifrån ett evangeliskt kristet perspektiv och är en modern roman, medan Jobs Bok tillhör den hebreiska Bibeln och är en gammal religiös urkund. LÄS MER

  2. 22. Upplevelser av att vara barn till en förälder som är drabbad av psykisk ohälsa : Analys av ett narrativ

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lillemor Brinkman; Jenny Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Upplevelse; psykisk ohälsa; barn; omvårdnad; kvalitativ innehållsanalys; narrativ;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa kan anses vara ett folkhälsoproblem och är dessutom omgärdat av stigma. Detta försvårar dels för den sjuke, men även för dess anhöriga att söka vård. Barn till föräldrar drabbade av psykisk ohälsa riskerar i större utsträckning att själva drabbas. LÄS MER

  3. 23. Samtycke och sexuell subjektivitet : En narrativ analys av tjejers bloggberättelser av upplevelser av sexuellt våld

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mira Horovitz; [2021]
    Nyckelord :sexuellt våld; tjejer kvinnor; heterosexualitet; performativitet; feminisktisk fenomenologi; bloggberättelser; narrativ analys; subjektspositioner; sexuell subjektivitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tjejer berättar om erfarenheter av sexuellt våld. Det empiriska materialet består av bloggberättelser av anonyma författare som uppger att de är i åldern 14-25 år. Materialet har analyserats med hjälp av en narrativ analys. LÄS MER

  4. 24. Barns samspel med miljön som den tredje pedagogen : Förskollärares berättelser om hur de skapar inomhus- och utomhusmiljöer med Reggio Emilia-pedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :CECILIA HENNINGSSON; Hadia Rahemi; [2021]
    Nyckelord :Reggio Emilia; Den tredje pedagogen; Inomhus-utomhusmiljöer; Hermeneutik; Narrativ analys; Förskollärarnas berättelser;

    Sammanfattning : Idén till denna kvalitativa studie har sin utgångspunkt i våra verksamhetsförlagda utbildningar, där vi uppmärksammade hur olika förskollärare talade om hur de skapar inomhus- och utomhusmiljöer. Studiens syfte är således att undersöka innehållet i förskollärarnas berättelser om hur de skapar inomhus- och utomhusmiljöer och hur detta arbete förhåller sig till Reggio Emilia-pedagogikens idé om rummet som ”den tredje pedagogen”. LÄS MER

  5. 25. Sommarlovets påverkan på flerspråkiga barns svenska muntliga narrativer; en analys på mikro- och makronivå

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Linnea Johansson; Simon Larsson; [2021]
    Nyckelord :Sommarlov; Flerspråkighet; Narrativ Förmåga; Mikronivå; Makronivå.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att bidra med information om sommarlovets påverkan på den svenska muntliga narrativa förmågan hos flerspråkiga skolbarn. Metod: Inspelningar av 74 flerspråkiga skolbarns muntliga narrativer till MAIN:s sekvensbilder utförda precis före sommarlovet och precis efter sommarlovet transkriberades och bedömdes på mikro- och makronivå. LÄS MER