Sökning: "negativa tal matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden negativa tal matematik.

  1. 1. Lärares synliggörande av relationer inom och mellan tal : En studie om hur lärare i årskurs 1 undervisar och vad det ger elever möjlighet att erfara

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Emelie Hallenberg; [2023]
    Nyckelord :Taluppfattning; variationsteori; representationer; synliggörande; årskurs 1;

    Sammanfattning : Den internationella kunskapsmätningen från TIMSS år 2019 visar att elevers resultat inom området taluppfattning och aritmetik är fortsatt försämrade; precis som mätningar många år bakåt i tiden (Skolverket, 2020). Taluppfattning predicerar framtida prestationer i matematik och det är därmed betydande att identifiera aspekter som kan påverka denna negativa trend beträffande förståelse för taluppfattning. LÄS MER

  2. 2. Hur tänker vissa elever i grundskolan kring addition och subtraktion med negativa tal?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Mustafa Cihangir; [2023]
    Nyckelord :Negativa tal; minustecken; matematik i vardagsliv.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur elever i grundskolan förstår och hanterar negativa tal i matematik. En fenomenografisk metod användes för att samla in både kvantitativa och kvalitativa data från elever i årskurs 9. LÄS MER

  3. 3. Matematiklärarens betydande roll för elevers matematikångest : En litteraturstudie om vilka strategier lärare kan använda för att minska matematikångesten bland sina elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Ebba Söderlund; [2022]
    Nyckelord :Matematik; Matematikångest; Matematikängslan; Strategier;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie syftar åt att undersöka och bidra till förslag på vilka strategier matematiklärare kan använda för att minska matematikångest bland sina elever. För att besvara studiens frågeställning har vetenskapliga artiklar sökts fram med hjälp av förutbestämda urvalskriterier samt databassökningar i databasen UniSearch. LÄS MER

  4. 4. Negativa tal i årskurs 3 : Förkunskaper och utveckling av lärande

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Lehtikangas; Mathilda Sandqvist; [2021]
    Nyckelord :negativa tal; läromedel; läromedelsanalys; förkunskaper; abstrakt tänkande; variationsteori; variationsmönster; generalisering; kontrast; lärandeobjekt; kritiska aspekter; assimilation; ackommodation; tallinje; termometer; minusgrader; plusgrader; lågstadiet; minustecken; att förstå är att upptäcka.;

    Sammanfattning : Denna studie är en läromedelsanalys som syftar till att synliggöra hur negativa tal presenteras i läromedel, riktat till årskurs, 3 utifrån möjligheter till utveckling av lärande. Därtill syftar studien till att redogöra till vilken utsträckning elever ges förkunskaper inför introduktionen av negativa tal utifrån läromedel riktat till tidigare årskurser. LÄS MER

  5. 5. Negativa tal i två läromedel för årskurs 5 : En variationsteoretisk undersökning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Georg Evefalk; [2020]
    Nyckelord :Fusion; generalisering; grundskolan; kontrast; kritiska aspekter; lärandeobjekt; läromedel; läromedelsanalys; matematik; minustecknets funktioner; negativa tal; tallinjen; variationsmönster; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur de negativa talen synliggörs i två läromedel, för årskurs 5, genom att identifiera vilka kritiska aspekter som framstår i dessa läromedel samt hur de kritiska aspekterna varieras. De läromedel som har analyserats är Prima Formula 5 och Matte Direkt Borgen 5B. LÄS MER