Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 135 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Svensklärares didaktiska överväganden i skrivundervisningen i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Myriam Kone; [2023]
    Nyckelord :Skrivundervisning; Lgr22; Ivaničs skrivdiskurser; svenskämnet; grundskolans senare år; Lgr11;

    Sammanfattning : Syftet med den här empiriska studien har varit att undersöka hur ett urval svensklärare i årskurs 7–9 beskriver sina skrivdidaktiska överväganden generellt och i relation till Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022 (Lgr22). Två frågeställningar formulerades för att besvara studiens syfte. LÄS MER

  2. 7. Teori och praktik i historieämnet : En jämförelse mellan historia i Gy11 och Skolverkets förslag till ny läroplan från och med år 2025

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Dennis Thunell Karabegovic; [2023]
    Nyckelord :Historia; läroplaner; gymnasieskolan; Gy11;

    Sammanfattning : Från och med år 2025 kommer en ny läroplan för gymnasieskolan att implementeras. I och med detta kommer alla ämnen att få ett nytt centralt innehåll, nya kursstrukturer och nya bedömningsstrukturer. LÄS MER

  3. 8. Hållbar utveckling i digitala läromedel : En kvalitativ textanalys efter nya läroplanen LGR22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Allocco; Hanna Wallberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att med hjälp av ett critical literacy-perspektiv analysera hur två digitala läromedel i geografi och dess lärarhandledningar, med fokus på hållbar utveckling förhåller sig till den nya läroplanen (Lgr22). Med utgångspunkt i studiens syfte formulerades följande två forskningsfrågor: 1) På vilket sätt behandlar de digitala läromedlen och dess lärarhandledningar det innehåll som förekommer i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? 2) Vilka likheter och skillnader finns mellan de digitala läromedlen, dess lärarhandledningar och i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? Med inspiration från Moira von Wright (1999) utvecklades tre underliggande metodiska frågor som syftar till att möjliggöra att studiens forskningsfrågor besvaras: a) Hur behandlas de tre dimensionerna, social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet, i de digitala läromedlen? b) På vilket sätt beskriver de digitala läromedlens innehåll vilka val som kan bidra till en hållbar utveckling utifrån ett individ- och samhällsperspektiv? c) Hur tar de digitala läromedlen upp konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor och arbete med att förbättra människors levnadsvillkor? En kvalitativ textanalys genomfördes på två läromedel, SOS 4–6 (Liber) och Geografi 4–6 (Gleerups). LÄS MER

  4. 9. Skrivutvecklingens moment, kopplat till läroplanenfrån Lgr69 till Lgr11 med samspel till utvaldaläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fredrik Dahlgren; [2021]
    Nyckelord :Läroplan; Läromedel; textanalys; ideationell struktur; barns utveckling; kursplan;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en textanalys där syftet är att granska hur skrivutvecklingen har framställts sigfrån läroplanen 1969, till den nuvarande läroplanen som började användas 2011. Detanalyseras också tre olika läromedel i relation till de olika läroplanerna för att se relationenmellan läroplanerna och läromedlet som förhåller sig till läroplanen. LÄS MER

  5. 10. Entreprenörskapsutbildning ur ett motivationsperspektiv : En studie om hur elever uppfattar att entreprenörskapsutbildning bidrar till en ökad motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Kristoffer Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Entreprenörskapsutbildning; Entreprenöriellt lärande; Värdeskapande lärande; Entreprenörskap i skolan; Motivation; Målteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka effekterna av entreprenörskapsutbildningi skolan utifrån ett motivationsperspektiv. Flera forskare är eniga om attmotivation är en viktig förutsättning för att elever ska ta till sig utbildningen. LÄS MER