Sökning: "nyhetsartikel"
Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade ordet nyhetsartikel.
6. I gränslandet mellan journalistik och reklam : En semiotisk analys av native advertising i svensk nättidning
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : I och med informations- och kommunikationsteknikens snabbt framskridande utveckling så har även sätten att nå ut med kommersiella budskap förändrats. Internets framfart och en utbredd användning av digital teknik har möjliggjort en stor spridning av kommersiella medieinnehåll. LÄS MER
7. Demokratiska medier? : En kvalitativ textanalys av nyhetsartiklar av fallet "Julia Caesar"
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Den här uppsatsen har studerat tio utvalda nyhetsartiklar från traditionella och alternativa medier i fallet Julia Caesar i relation till teorin om sju krav på journalistik i en demokrati. Frågeställningarna har varit: 1. Hur väl uppfylls varje krav i respektive nyhetsartikel? 2. LÄS MER
8. Learning Methods for Improving News Retrieval Systems
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)Sammanfattning : Content providers require an efficient and accurate way of retrieving relevant content with minimal human aid. News retrieval, for instance, often requires human intervention to recognize which text documents are news articles and which are not. LÄS MER
9. Media - makt att sätta företags agenda? : En kvantitativ studie om medias makt att påverka företags hållbarhetsredovisningar
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund Den senaste tiden har en signifikant ökning av hållbarhetsrelaterade frågor skett i media samtidigt som företag nu i allt större utsträckning redovisar om hållbarhet. Media har en central roll i dagens samhälle och hållbarhet har vuxit fram som en av näringslivets viktigaste samtidsfrågor. LÄS MER
10. Native advertising – en balansgång med förtroende som insats? En kvalitativ publikstudie
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Titel: Native advertising – En balansgång med förtroende som insats Författare: Hanna Hernius och Sebastian Rosenlind Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet. LÄS MER