Sökning: "observationsschema förskola"

Visar resultat 26 - 30 av 46 uppsatser innehållade orden observationsschema förskola.

  1. 26. Övervakare eller lekkamrat? : En studie av interaktionen mellan pedagoger och barn i förskolans inomhus- respektive utomhusmiljö

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linnea Elg; Camilla Svensson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; interaktion; inomhusmiljö; utomhusmiljö; sociokulturellt perspektiv; affordance;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och analysera hur inomhus- samt utomhusmiljön påverkar interaktionen mellan förskollärare och barn vid den fria leken. De forskningsfrågor som skapades utifrån syftet var: Vilka former av interaktioner uppstår i inomhus- respektive utomhusmiljön? Vem tar initiativ till interaktionerna i inomhus- respektive utomhusmiljön och vad är anledningen med initiativet? För att besvara studiens syfte och frågeställningar har strukturerade observationer använts som metod. LÄS MER

  2. 27. Toddlars delaktighet och inflytande i samling : Observationer av barn mellan 15 till 42 månaders inflytande och delaktighet samt pedagogers bemötande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Pettersson; [2015]
    Nyckelord :Samling; toddlar; toddlare; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : FNs barnkonvention innehåller bland annat barns rätt till delaktighet och inflytande som en av barns rättigheter. Under de senaste 20 åren har synen på barn och barndom förändrats inom forskningsområdet, och från att barndom setts som ett biologiskt fenomen ses barn allt mer ur ett barnsociologiskt perspektiv, där de har egna kompetenser och rättigheter (James & Prout, 1997:1-5; Hägglund, m. LÄS MER

  3. 28. Barnens egna initierade aktiviteter i olika miljöer. : En studie i mobila förskolans verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Oksana Babiy; [2014]
    Nyckelord :Plats; Miljö; Material; Observation; Barnens egeninitierade aktiviteter.;

    Sammanfattning : Denna undersökning handlade om mobila förskolans verksamhet där barnen hade möjlighet att vistas på varierande platser i naturen. I studien lade jag fokus på barnens egna initierade aktiviteter som skedde på olika platser och i olika miljöer och deras interaktion med naturen. LÄS MER

  4. 29. Frågandets makt : Hur frågor kan påverka barns delaktighet och inflytande i förskola och grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Haglund; Anna Ellin; [2013]
    Nyckelord :Förskola; Grundskola; Observation; Frågepraktiker; Delaktighet;

    Sammanfattning : Samanfattning Studiens syfte är att observera vilken påverkan pedagogers och lärares frågor har på barns delaktighet och inflytande i förskolan och grundskolan.  Frågeställningarna som behandlas är vilken typ av frågor som förekommer i verksamheterna, i vilka interaktionell sammanhang de förekommer samt vilken funktion frågandet som praktik fyller. LÄS MER

  5. 30. Läs för mig : En undersökning av hur pedagoger och barn i en förskola använder sig av läsning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Ida Johansson; [2013]
    Nyckelord :högläsning; böcker; förskola; lässituationer;

    Sammanfattning : BakgrundOm man använder böcker på rätt sätt kan man genom bokläsning stödja barnen i sin språkliga utveckling. Men bokläsning kan också bland annat bidra till att barnen får utveckla sin fantasi, får närhet, som underhållning eller att lyssna på vid vilan. LÄS MER