Sökning: "observationsstudier av undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden observationsstudier av undervisning.

  1. 1. Motiverande skrivundervisning för årskurserna F-6 : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Patrik Silver; Victoria Wieweg Lövgren; [2024]
    Nyckelord :Meningsfullt; Motiverande; Självkänsla; Skrivkunskap;

    Sammanfattning : Den här kartläggningen handlar om vad som är motiverande samt hur läraren kan motivera eleverna till att delta aktivt i sitt skrivande i årskurserna F-6. Kartläggningen bygger på studier vars syfte är att undersöka olika aspekter av den tidiga skrivundervisningen både ur ett elev- och lärarperspektiv där motivation samt meningsfullt skrivande tydliggörs. LÄS MER

  2. 2. Sakprosa, icke-fiktion eller "andra typer av texter" i gymnasieskolan. En studie om sakprosa i nordiska styrdokument

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Lindquist; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I föreliggande examensarbete undersöks formuleringar om sakprosa i nordiska styrdokument: hur sakprosa konstrueras, hur undervisning i sakprosa regleras och hur undervisning i sakprosa motiveras. Metoden som används är närläsning av nordiska styrdokument utifrån begrepp från Bernsteins utbildningssociologiska teori. LÄS MER

  3. 3. Inkluderande och språkutvecklande undervisning på högstadiet : en enkätstudie om fysisk lärmiljö, lärtillfällen och interaktioner

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ewa Magnusson; John Davidsson Söderberg; [2020]
    Nyckelord :inkludering; språkutvecklande undervisning; högstadiet; fysisk lärmiljö; lärtillfällen; interaktioner; specialpedagogik; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka högstadielärares uppfattningar om i vilken utsträckning de arbetar inkluderande och språkutvecklande i sin undervisning. Studien utgår från de tre dimensionerna- fysisk lärmiljö, lärtillfällen och interaktioner i definitionen av språkutvecklande undervisning och ett sociokulturellt och relationellt perspektiv på lärande. LÄS MER

  4. 4. Matematikundervisning för elever med dyskalkyli : en kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alice Magnusson; Josefine Westling; [2020]
    Nyckelord :dyskalkyli; undervisningsmetoder; åtgärder; anpassningar; undervisning;

    Sammanfattning : Inledning Enligt Brian Butterworth, professor i neuropsykologi, har 4-8 % av befolkningen dyskalkyli. Dyskalkyli är en medfödd kognitiv nedsättning och innebär att eleven har specifika matematiksvårigheter som påverkar delar av den kognitiva processen, det vill säga tänkandet. LÄS MER

  5. 5. Samspel och kommunikativa strategier - en fallstudie i förskoleklassen kring barn som utmanar -

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linda Bäckström; [2016]
    Nyckelord :Förhållningssätt; Förskoleklass; Kommunikation; Pedagogiska strategier; Samspel; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Linda Bäckström (2015). Samspel och kommunikativa strategier – en fallstudie i förskoleklassen barn som utmanar. (Interaction and communication strategies - A casestudy in pre-school class about children who act challenging). LÄS MER