Sökning: "ogiltig skolfrånvaro"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden ogiltig skolfrånvaro.
1. Sambandens betydelse för att förstå och hantera problematisk skolfrånvaro : Specialpedagogen som brobyggare i organisationen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Bakgrunden till studien är att problematisk skolfrånvaro är en angelägen fråga inom skolvärlden. Det påverkar många elever och deras möjligheter till lärande och personlig utveckling. När elever regelbundet missar skoldagen finns risk för kunskapsklyftor och sociala utmaningar. LÄS MER
2. Skolledarens ansvar för närvarofrämjande arbete med fokus på skolkulturer i gymnasiet
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : ”Gymnasieskolan ska ge en god grund för yrkesverksamhet och fortsatta studier samt för personlig utveckling och ett aktivt deltagande i samhällslivet” (Skollagen 15 kap. 2§) En avklarad gymnasieutbildning är kopplad till folkhälsa. LÄS MER
3. Vägen tillbaka till skolan : En intervjustudie om skolsköterskors erfarenheter av arbetet med högstadieelever med omfattande skolfrånvaro
Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: I Sverige år 2015 fanns det ungefär 18 000 högstadieelever med ogiltig upprepad frånvaro. Det finns samband mellan skolfrånvaro och sämre självupplevd hälsa och inom elevhälsan har skolsköterskan kompetens att identifiera och förhindra ohälsa. Skolsköterskor har en viktig roll att stödja elever med ohälsa. LÄS MER
4. Problematisk skolfrånvaro ur ett helhetsperspektiv : En allmän litteraturstudie om orsaks – och närvarofrämjande faktorer
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: I Sverige har alla barn en lagstadgad rätt till utbildning, trots detta är den problematiska skolfrånvaron hög. Vid en granskning som Skolinspektionen genomförde 2015, gällande elever med ogiltig frånvaro, kunde omkring 1800 elever identifieras vilka då varit frånvarande upprepade gånger under två månader. LÄS MER
5. Hunden som specialpedagogisk stödinsats i grundskola: En intervjustudie.
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Sammanfattning Enligt rapporter från Skolinspektionen finns det en stor andel elever med ogiltig skolfrånvaro. Dessa rapporter uttrycker att samhället har ett stort ansvar att skapa förutsättningar för att alla elever ska känna sig trygga och motiverade att närvara i skolan. LÄS MER