Sökning: "om lärare arbetar med formativ bedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 123 uppsatser innehållade orden om lärare arbetar med formativ bedömning.

  1. 1. Friluftslivsundervisning på högstadiet : en enkätstudie om formativ bedömning och ramfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jonathan Rosén; Nathan Freeman; [2024]
    Nyckelord :Friluftsliv; formativ bedömning; ramfaktorer; högstadie; enkätstudie;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa på högstadiet arbetar inom friluftsliv, vilka aktiviteter som premieras, samt hur de beskriver att deras arbete med formativ bedömning inom friluftsliv ser ut. Vidare ämnar vi även analysera de ramfaktorer som påverkar friluftslivsundervisning och den formativabedömningen inom friluftsliv. LÄS MER

  2. 2. Bedömningens roll i engelskämnet : En undersökning av engelsklärares uppfattningar om ändamålsenliga bedömningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olle Andersson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien har undersökt engelsklärares uppfattningar av ändamålsenliga bedömningar. Den gjorde det genom två huvudsakliga forskningsfrågor: Hur beskriver engelsklärare att de arbetar med förhållandet mellan undervisning, bedömning, dokumentation, betygsättning? Hur ser engelsklärare på förhållandet mellan formativ respektive summativ bedömning? Studien använde sig av en metodik som byggde på grundad teori, och använde semistrukturerade intervjuer för att samla in data om engelsklärares uppfattningar. LÄS MER

  3. 3. Formativa bedömningspraktiker i svenkämnet på mellanstadiet : En intervjustudie om sex lärares erfarenheter av formativ bedömning och återkoppling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Zofia Czarnowska; Therese Racette Olsen; [2023]
    Nyckelord :bedömning; formativ bedömning; återkoppling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka mellanstadielärares erfarenheter av formativbedömning i svenskämnet genom att belysa hur sex lärare beskriver sitt arbetemed formativ bedömning, vilka strategier och redskap de uppger att deanvänder för att bedöma elever formativt samt hur lärarna använderbedömningsinformation för att justera sin undervisning.Empiriskt material har samlats in genom sex semistruktureradeintervjuer. LÄS MER

  4. 4. F-3-lärares arbete med formativ bedömning i elevers skrivutveckling : En kvalitativ undersökning om hur F-3-lärare arbetar med formativ bedömning i elevers skrivutveckling samt hur de anser att formativ bedömning främjar skrivutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marina Hanna; Jisela Mete; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning; kamratrespons; lärandemål; skrivutveckling; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur F–3-lärare arbetar med formativ bedömning i elevers skrivutveckling samt vilka strategier som används. Syftet var dessutom att undersöka hur tillfrågade F–3-lärare anser att den formativa bedömningen främjar elevernas skrivutveckling. LÄS MER

  5. 5. - Svenska är ju grunden till allting! : En undersökning av svensklärares arbete med hemmasittare på distans.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Johanna Novakovic Eklund; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; Distansundervisning; Hemmasittare; Inramning; Klassifikation; Muntlig framställning; Problematisk frånvaro; Svenska;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka svensklärares arbete med hemmasittare. Detta görs genom att söka svara på följande frågeställningar:  Vad fokuserar svensklärare på och vilka avvägningar gör de i arbetet med hemmasittare?  Vilka framgångsfaktorer finns det när man jobbar med hemmasittares kunskaper i svenska? Undersökningens relevans motiveras med den betydelse både svenskämnet och fungerande skolgång har för elevers framtida utveckling. LÄS MER