Sökning: "ordförråd"
Visar resultat 6 - 10 av 32 uppsatser innehållade ordet ordförråd.
6. Tidig läsinlärning och autism : En kunskapsöversikt om svårigheter och bakomliggande orsaker.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Ett särskilt fokus har lagts vid läsförståelse i läroplanen då kunskapskrav för detta redan lagts in i årskurs 1 i grundskolan. En elevgrupp som har identifierats med motgångar i framför allt läsförståelse är barn med autism. Med en svag läsförståelse påverkas kunskapandet inom alla ämnen negativt. LÄS MER
7. Ordförståelseinlärning vid instruktionstillfällen : En litteraturstudie kring hur läraren kan använda instruktionstillfällen för att utveckla elevernas ordförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med litteraturstudien var att undersöka vad forskning säger ommöjligheten att ta tillvara på muntliga instruktionstillfällen för att förbättraelevernas ordförståelse. Frågeställningen som litteraturstudien utgick ifrånvar “på vilka sätt kan läraren arbeta vid muntliga instruktionstillfällen för attutveckla elevernas ordförståelse?”. LÄS MER
8. Andraspråkselevers utmaningar och lärares anpassningar ur ett lärarperspektiv : En undersökning om läsförståelse med fokus på svenska och matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka anpassningar lärare gör för elever som har svenska som andraspråk. Fokus ligger främst på läsförståelse i ämnet svenska med en inblick i matematiken. Vi undersöker vilka utmaningar lärare upplever att elever möter i läsförståelse. LÄS MER
9. Det var en gång : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbete med litteraturläsning i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskollärares arbete med litteraturläsning i förskolans undervisning med intention att berika ordförrådet. Studien baserades på en kvalitativ metod med intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER
10. Högläsning : En läs- och språkutvecklande aktivitet eller bara tidsfördriv?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Trots att forskning visar på att högläsning fyller många värdefulla funktioner när det kommer till elevers läs- och språkutveckling, synliggörs högläsningspraktiken enbart i styrdokumenten för förskoleklass, men inte för årskurs 1–3. Högläsning som metod kan användas på olika sätt och syftet med denna kunskapsöversikt är att med hjälp av elva vetenskapligt granskade artiklar, som alla rör ämnet högläsning, förmedla information om det. LÄS MER