Sökning: "ordförråd"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade ordet ordförråd.

  1. 16. ”Det är ju alltid på tapeten med högläsning” : En kvalitativ studie om åtta lärares uppfattningar om sitt arbete med högläsning i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Halléhn; Felicia Grufman; [2020]
    Nyckelord :emergent comprehension; emergent literacy; högläsning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskningsstudie var att undersöka hur högläsning används enligt lärare i lågstadiet samt vilka uppfattningar de har om dess nytta och effektiva sätt att arbeta med den. Metoden som användes var semistrukturerade intervjuer med åtta lärare i år 1–3. LÄS MER

  2. 17. Högläsning för avkoppling och lärande : En studie om lärares upplevda syfte med högläsningen och hur de arbetar för att uppnå detta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Edenström; Frida Landestorp; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; interaktiv högläsning; modellering; repetition; syfte; ordförråd; hör- och läsförståelse; åk 1-3;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på vilket syfte lärare har med sin högläsning och hur de beskriver att de arbetar med högläsning i klassrummet. Denna studie har en kvalitativ forskningsdesign och består av tio semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 18. Utveckling av Mälarsjukhusets kallelser för kvinnoenheten : Med hjälp av patientkommunikation, text, bild, läsningsteorier, symboler och teorier om semiotik.

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Jonna Pestrea; [2020]
    Nyckelord :kallelse; vård; analfabet; vårdupplevelse; sjukhus; kommunikation; språkbarriärer; symboler; symbol; ikon; text; bild; lästeori; semiotik; patientkommunikation;

    Sammanfattning : På Mälarsjukhusets kvinnoklinik vårdas patienter med olika bakgrund och modersmål. I mötet mellan vårdgivare och patienter med invandrarbakgrund är ofta en tolk nödvändig för att kunna kommunicera sinsemellan. LÄS MER

  4. 19. Läsundervisning för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna-Karin Romppainen; Frida Persson; [2020]
    Nyckelord :lärarintervjuer; läsinlärning; språkstörning; The Simple View of Reading;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa lärares perspektiv på läsundervisningen i tidiga skolår för elever med språkstörning. Om vi som speciallärare får förståelse för hur läsutvecklingen påverkas hos elever med språkstörning och hur undervisningen på ett framgångsrikt sätt kan möta elever med språkstörning, ökar möjligheten att tidigt sätta in rätt anpassningar och stöd. LÄS MER

  5. 20. Aktionsforskning på sfi. En studie om att effektivisera undervisningen av partikelverb

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Lisa Thorén; [2019-10-25]
    Nyckelord :sfi; partikelverb; begreppsförståelse; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Som sfi-elev är det viktigt att snabbt bygga upp ett stort ordförråd för att nå målen för den sista kursen på sfi, kurs D. Det finns dock många faktorer som gör att det kan vara problematiskt att bygga upp ett stort ordförråd och när en viss nivå har uppnåtts i språket räcker det inte med att memorera konkreta ord utan inläraren behöver även lära sig abstrakta ord samt få en förståelse för hur ord kan kombineras och vilken underliggande betydelse ord har. LÄS MER