Sökning: "otillbörlig konkurrens"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden otillbörlig konkurrens.

  1. 1. Sund och rättvis knkurrens : En granskning av Finansdepartementets förslag avseende beskattning och betalning av skatt vid tillfälligt arbete i Sverige och lagförslagets primära syfte gällande sund och rättvis konkurrens.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Fanny Rahm; [2019]
    Nyckelord :Ekonomiskt arbetsgivarbegrepp; ekonomisk arbetsgivare; tillfälligt arbete; 183-dagarsregeln; konkurrensteori; konkurrens; sund och rättvis konkurrens;

    Sammanfattning : Under 2018 presenterade regeringen i en lagrådsremiss om ändrade regler kring beskattning och betalning av skatt vid tillfälligt arbete i Sverige, som innebär att utländska arbetstagare som arbetar för svenska arbetsgivare alltid ska betala skatt i Sverige. Ett av lagförslagets primära syfte är att skapa en sund och rättvis konkurrens på arbetsmarknaden, då man idag ser att skatteplanering med utländsk arbetskraft som på pappret är inhyrd, men som i praktiken arbetsleds av den svenska arbetsgivaren, har ökat. LÄS MER

  2. 2. Selectivity in European State Aid? – A comprehensive review of the selectivity criterion applied to tax measures

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Andréas Vidmar; [2017]
    Nyckelord :EU law; fiscal law; competition law; law; State aid; tax measures; The apple case; APAs; the derogation method; fiscal autonomy; tax rulings; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ekonomiska diskrepanser mellan länder och företag globalt skapar krav och behov för reglering av beviljande av bidrag eller statligt stöd på internationell nivå. I dess frånvaro skulle länder kunna ge vinster till produkter och kringgå konkurrens med otillbörlig förskjutning av varor som skulle ha behövt samma subventioner för att ha en ärbar chans att konkurrera med. LÄS MER

  3. 3. Konkurrensklausuler - En översikt av Sverige och USA

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Henning Rönström; [2014]
    Nyckelord :Komparativ rätt; comparative law; avtalsrätt; civilrätt; private law; konkurrensklausuler; covenants not to compete; USA; Law and Political Science;

    Sammanfattning : En konkurrensklausul eller a covenant not to compete, utgör vad man kallar för negativ avtalsförpliktelse och används idag av företag, vilka har ett intresse av hindra att en upparbetad eller förvärvad kunskapsbank om exempelvis avancerad produkt- och metodutveckling; så kallad know how och annan vital information kommer till konkurrerande intressen kännedom. Genom att använda sig av konkurrensklausuler i anställningsavtal eller vid avtal om överlåtelse av en näringsverksamhet, försäkrar sig arbetsgivare och förvärvande företag i Sverige och i USA, om att en tidigare anställd eller säljaren inte utnyttjar know how och upparbetade kundrelationer på ett otillbörligt sätt. LÄS MER

  4. 4. Värdet av information : En diskussion om för- och nackdelarna med informationsreglering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mattias Holmberg; [2014]
    Nyckelord :Insiderhandel; Otillbörlig marknadspåverkan; Horisontella samarbeten; Marknadsmissbruk; Effektiva marknadshypotesen;

    Sammanfattning : För att upprätthålla förtroendet för den finansiella marknaden och dess aktörer ställer det krav på fri konkurrens och lika informationsflöde för alla. Detta i egenskap av att kunna effektivisera marknadens funktion. LÄS MER

  5. 5. Renommésnyltning och "smell-alikes" - det känneteckens- och marknadsrättsliga skyddet mot renommésnyltande parfymimitationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Linda Portas; [2013]
    Nyckelord :immaterialrätt; konkurrensrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka de för parfymtillverkare tillgängliga varumärkes- och marknadsrättsliga verktygen mot snålskjutsfenomenet ”smell-alikes”, dvs. efterbildningar av välkända märkesparfymer av lägre kvalitet som säljs för en bråkdel av originalpriset. LÄS MER