Sökning: "pedagogers syn på barnlitteratur i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden pedagogers syn på barnlitteratur i förskolan.

  1. 1. Läs för mig En studie om hur förskolan arbetar med barnlitteratur Read to Me A study of how Preschools work with children’s literature

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Marie Lidström; Therese Kronkvist; [2017]
    Nyckelord :förskola; litteratur; samspel; sociokulturellt perspektiv och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur man använder sig av litteratur i förskolan och ta reda på pedagogernas syn på arbetet med litteraturen i ett språkutvecklande syfte.Vi har observerat läsmiljön på olika förskolor samt intervjuat pedagoger för att få ett material att arbeta med. LÄS MER

  2. 2. Barnlitteraturens betydelse i förskolan : en kvalitativ studie kring pedagogers syn på böcker i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecka Hänström; [2016]
    Nyckelord :Barnlitteratur; förskola; högläsning; samtal; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur ett antal pedagoger ser på barnlitteratur i förskolan och hur de arbetar med litteraturen för att nå ett lärande. Studien är av kvalitativ form och fokuserar på informaternas uppfattningar kring arbetet med barnlittertur. Tre förskollärare på tre olika förskolor intervjuades. LÄS MER

  3. 3. Könsskapande litteratur. : En undersökning av genus i barnlitteratur och pedagogers syn på genus i barnlitteratur och pedagogers syn på genus och litteratur i fyra förskolor i Stockholm.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :David Johansson; [2013]
    Nyckelord :Det sociokulturella perspektivet; Vygotskij; genus; litteratur; förskola;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att ta reda på hur litteratur presenteras utifrån ett genusperspektiv för barn på fyra förskolor i Stockholm. Arbetet utgick från Vygotskijs teorier om sociokulturell påverkan och Hirdmans genusbegrepp. LÄS MER

  4. 4. Barnlitteratur i förskolan - att läsa för och med barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Pernilla Burakovsky; Therese Lindström; [2012]
    Nyckelord :barnlitteratur; bibliotek; boksamtal; förskola; högläsning; läsmiljö;

    Sammanfattning : Genom detta examensarbete vill vi undersöka vilka avsikter pedagoger har i arbetet med barn och barnlitteratur på förskolor, men också hur pedagoger och barn resonerar kring böcker och bokläsning i förskolan. Vi vill även belysa vikten av att barn i förskolan kommer i kontakt med litteratur/böckerI forskningsbakgrunden behandlas våra styrdokument i förskolan och barnlitteratur i allmänhet samt arbetet kring litteraturen såsom högläsning och boksamtal. LÄS MER

  5. 5. Det är viktigt med böcker, det är liksom hela språket : En studie om pedagogers tillvaratagande av barnlitteratur för att främja barns läsutveckling

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Therese Larsson; Anna-Maria Norgren; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur pedagoger i förskolan tillvaratar barnlitteratur för att främja barns läsutveckling. Forskning om barns läsutveckling, samt pedagogers medvetna val i användning av barnlitteratur och läsning presenteras i uppsatsen. LÄS MER