Sökning: "pedagogik KASAM"

Visar resultat 21 - 25 av 183 uppsatser innehållade orden pedagogik KASAM.

  1. 21. Hur skapas meningsfullhet med AKK i anpassad grund- och gymnasieskola? : - Intervjustudie med fokus på lärares tankar

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annika Engelcrona; Ulrika Peterson; [2023]
    Nyckelord :alternativ kompletterande kommunikation; AKK; anpassad grund- och gymnasieskola; begriplighet; hanterbarhet; meningsfullhet; KASAM;

    Sammanfattning : Det behövs en god lärmiljö som är anpassad utifrån elevernas behov för att elever ska lära och utveckla sina kunskaper (Skolverket, 2022). För bästa förutsättningar till lärande behöver eleverna känna KASAM som står för Känsla Av SAMmanhang. LÄS MER

  2. 22. Det måste finnas något mer? : Det karriärvägledande samtalets potential för främjandet av anställdas karriärhälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Matilda Hedman; Johanna Ander; [2023]
    Nyckelord :Career transitions; Career guidance-counselling; Career-health; Career stuckness; Lifelong learning; Karriärövergångar; Karriärvägledning; Karriärhälsa; Fastbrändhet; Livslångt lärande;

    Sammanfattning : This study wants to investigate internal driving forces of employees who want a career change, what type of career-related support they need to move forward, and how this support can be made available, as well as their thoughts on the potential of career-interventions supporting the career-health of employees. Peavy’s socio-dynamic counseling theory, Antonovsky’s SOC and previous studies on career-counselling and health build the theoretical framework for the study. LÄS MER

  3. 23. Skolors arbete med problematisk skolfrånvaro. En intervjustudie med rektorer

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maud Bengtsson; Camilla Eldh Thörn; [2022-10-13]
    Nyckelord :skolfrånvaro;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur några skolor definierar och mäter problematisk frånvaro. Vi ville också ta reda på vad skolornas rektorer ser som bakomliggande orsaker till frånvaron, hur de beskriver arbetet med problematisk elevfrånvaro och hur de ser på möjligheten att använda distansundervisningen som ett verktyg i arbetet med denna elevgrupp. LÄS MER

  4. 24. "Män i mötet med motgångar" : En kvalitativ undersökning om hur män hanterar motgångar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ida Aktner; Madeleine Orfanidou; [2022]
    Nyckelord :Men; adversity; SOC; comprehensibility; manageability; meaningfulness; learning; Män; motgångar; KASAM; begriplighet; hanterbarhet; meningsfullhet; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att generera kunskap om hur män hanterar motgångar. Genom att använda oss av en kvalitativ metod har vi utfört semistrukturerade intervjuer med fyra män, vilket gör att vi får vi tillgång till deras perspektiv på hantering av motgångar. LÄS MER

  5. 25. Hästen i lärande och utveckling : En intervjustudie om hur hästunderstödda insatser kan bidra till individens förändringsprocess

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Viktoria Niebl; [2022]
    Nyckelord :Equine assisted therapy; hästunderstödda insatser; HUI; KASAM; socialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om hur professionella upplever att hästunderstödda insatser (HUI) bidrar till utveckling hos individer. Den metodologiska utgångspunkten för undersökningen är en kvalitativ ansats med hermeneutiskt perspektiv, datainsamlingen utgick från semistrukturerade intervjuer. LÄS MER