Sökning: "pedagogik KASAM"
Visar resultat 21 - 25 av 183 uppsatser innehållade orden pedagogik KASAM.
21. Hur skapas meningsfullhet med AKK i anpassad grund- och gymnasieskola? : - Intervjustudie med fokus på lärares tankar
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Det behövs en god lärmiljö som är anpassad utifrån elevernas behov för att elever ska lära och utveckla sina kunskaper (Skolverket, 2022). För bästa förutsättningar till lärande behöver eleverna känna KASAM som står för Känsla Av SAMmanhang. LÄS MER
22. Det måste finnas något mer? : Det karriärvägledande samtalets potential för främjandet av anställdas karriärhälsa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : This study wants to investigate internal driving forces of employees who want a career change, what type of career-related support they need to move forward, and how this support can be made available, as well as their thoughts on the potential of career-interventions supporting the career-health of employees. Peavy’s socio-dynamic counseling theory, Antonovsky’s SOC and previous studies on career-counselling and health build the theoretical framework for the study. LÄS MER
23. Skolors arbete med problematisk skolfrånvaro. En intervjustudie med rektorer
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur några skolor definierar och mäter problematisk frånvaro. Vi ville också ta reda på vad skolornas rektorer ser som bakomliggande orsaker till frånvaron, hur de beskriver arbetet med problematisk elevfrånvaro och hur de ser på möjligheten att använda distansundervisningen som ett verktyg i arbetet med denna elevgrupp. LÄS MER
24. "Män i mötet med motgångar" : En kvalitativ undersökning om hur män hanterar motgångar
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att generera kunskap om hur män hanterar motgångar. Genom att använda oss av en kvalitativ metod har vi utfört semistrukturerade intervjuer med fyra män, vilket gör att vi får vi tillgång till deras perspektiv på hantering av motgångar. LÄS MER
25. Hästen i lärande och utveckling : En intervjustudie om hur hästunderstödda insatser kan bidra till individens förändringsprocess
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om hur professionella upplever att hästunderstödda insatser (HUI) bidrar till utveckling hos individer. Den metodologiska utgångspunkten för undersökningen är en kvalitativ ansats med hermeneutiskt perspektiv, datainsamlingen utgick från semistrukturerade intervjuer. LÄS MER