Sökning: "Matilda Hedman"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Matilda Hedman.

  1. 1. Det måste finnas något mer? : Det karriärvägledande samtalets potential för främjandet av anställdas karriärhälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Matilda Hedman; Johanna Ander; [2023]
    Nyckelord :Career transitions; Career guidance-counselling; Career-health; Career stuckness; Lifelong learning; Karriärövergångar; Karriärvägledning; Karriärhälsa; Fastbrändhet; Livslångt lärande;

    Sammanfattning : This study wants to investigate internal driving forces of employees who want a career change, what type of career-related support they need to move forward, and how this support can be made available, as well as their thoughts on the potential of career-interventions supporting the career-health of employees. Peavy’s socio-dynamic counseling theory, Antonovsky’s SOC and previous studies on career-counselling and health build the theoretical framework for the study. LÄS MER

  2. 2. Innovativt spillvärmesystem för Cytiva

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för fysik och astronomi

    Författare :Johannes Ansved; Anton Barr; Marcus Baumann; Matilda Blomander; Carl Hedman; Erik Kempe; Viktor Nerlander; Arvid Press; [2020]
    Nyckelord :waste heat; python; model; distillation; energy; spillvärme; python; modell; destillation; energi;

    Sammanfattning : In this paper different waste heat recovery systems are investigated for Cytiva’s solvent recyclingfacility. Currently steam is used to distill ethanol before cooling it with condenser fans. Thecooling demand varies severely, and peak demand need to be handled with smart energy storagesolutions such as hot water storage tanks or salt storage. LÄS MER

  3. 3. Blogg som jobb : En studie om att ha yrkestitel bloggare

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för informatik

    Författare :Matilda Salekärr; Linda Hedman; [2016]
    Nyckelord :Bloggers; sponsors; marketing; Word-of-mouth; blogosphere; collaboration; bloggare; sponsorer; marknadsföring; Word-of-mouth; bloggosfär; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka aktiva bloggares syn på yrket bloggare, sin egen blogg och bloggandet i allmänhet. Bloggen som yrke är ett område där tidigare forskning undersöker läsarnas och företagens interaktion med bloggaren. LÄS MER

  4. 4. "Det är upplevelsen som är i fokus" : En studie i hur en Destinations-Marknadsförings-Organisation kan förstå turistens förväntningar och skapa den destinationsupplevelse som efterfrågas.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Matilda Hedman; Cornelia Hertzman; Sara Smedberg; [2014]
    Nyckelord :Destination; tourism; DMO; expectations; stakeholder; destination experience; customer focus; target customers; destination marketing; leadership; Destination; turism; DMO; förväntningar; intressenter; destinationsupplevelse; kundfokus; målgrupp; destinationsmarknadsföring; ledarskap;

    Sammanfattning : Frågeställning: Hur kan DMOs arbeta för att förstå turisternas förväntningar inför en destinationsupplevelse? Syfte: Syftet med undersökningen är att skapa en förståelse för turisternas förväntningar, både hur de skapas och hur de kan påverka turistens uppfattade destinationsupplevelse. Vi vill även kunna förklara hur turister kan delas in i olika målgrupper baserat utifrån vad de efterfrågar av en destinationsupplevelse. LÄS MER

  5. 5. Momsigt gott! : En undersökning av de nuvarande effekterna av den sänkta restaurangmomsen

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Daniela Madriaga Bravo; Matilda Hedman Blomqvist; [2012]
    Nyckelord :Price cuts; VAT reduction; Value Added Tax; demand; jobs; recruitment; economic funds; restaurant; effects; restaurant industry; tax incidence.; Prissänkningar; momssänkning; moms; mervärdeskatt; efterfråga; sysselsättningar; nyanställningar; ekonomiskt utrymme; restaurangmoms; effekter; restaurangbranschen; prisövervältring.;

    Sammanfattning : När den svenska regeringen beslöt sig för att sänka restaurangmomsen den 1 januari 2012, gjordes det för att stimulera restaurangbranschen att sänka priserna på måltiderna, nyanställa och eliminera svartjobb. Vid en sänkning av momsen frigörs kapital, ett extra ekonomiskt utrymme, som för företagen blir en tillgång som de själva får avgöra hur det kommer disponeras. LÄS MER