Sökning: "pedagogik film metod"

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade orden pedagogik film metod.

  1. 16. Satsningen på PIM (Praktisk IT- och mediekompetens) i förskolan - ett led i ettpedagogiskt ledarskap

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Carolina Estrella; Amina Dhahir; [2013]
    Nyckelord :PIM- Utbildning; pedagogiskt ledarskap; ledarskap; IKT; förskolan;

    Sammanfattning : Abstract   Titel:                                              Satsningen på PIM (Praktisk IT- och mediekompetens) i förskolan - ett led i ett pedagogiskt ledarskap   Huvudsyfte:                                              Syftet med denna studie är att undersöka förskolechefers synsätt och upplevelser av PIM (Praktiskt IT- och mediekompetens), som är en satsning från regeringen, och om PIM uppdraget har påverkat deras ledarskap och arbetssätt som förskolechef. Metod:                                                      Kvalitativa intervjuer och observationer  l Studien bygger på fyra stycken intervjuer med förskolechefer, samt observationer. LÄS MER

  2. 17. Att tala utan tal. En studie om alternativ och kompletterande kommunikation

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Nolberger-Wallentén; [2012-10-04]
    Nyckelord :alternativ och kompletterande kommunikation; AKK; autism; kommunikativa kompetenser; sociokulturellt perspektiv; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Bakgrund I mitt arbete som specialpedagog inom särskolan möter jag elever som har begränsningar i sin kommunikativa förmåga. För vissa av dem innebär det att de inte har ett talat språk. Deras kommunikation kan bestå av bilder, ljud, kroppsspråk, tecken mm. LÄS MER

  3. 18. Gäller det att tänka eget och självständigt eller får man mer fantasi tillsammans? : Elevers och lärares uppfattningar om kreativ utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ulf Persson; [2010]
    Nyckelord :kreativitet; uppfattningar; elever; lärare; gymnasiet; rörlig bild;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är ta reda på hur några elever och lärare uppfattar att man utvecklar sin kreativitet. Jag ville titta speciellt på i ämnet rörlig bild, ett ämne som kännetecknas av att skapandet sker till huvuddelen i grupp, eftersom jag föreställer mig att kreativitet är något som kan var behäftat med en del romantiska konstnärliga föreställningar som sätter den skapande talangfulle individen i centrum. LÄS MER

  4. 19. Rummet, tingen och karaktärerna : om berättande genom animation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Frida Talik; [2007]
    Nyckelord :animerad film; pedagogik;

    Sammanfattning : I uppsatsen behandlar jag frågan: Vilka verktyg främjar en enkel väg till berättande med tekniken animation? Jag ifrågasätter idén om att man bör veta vad man ska berätta och hur historien ska vara konstruerad, innan man börjar berätta. I stället vill jag visa att förmågan till berättande finns inom oss alla, och jag vill i detta arbete prova en metod för att låta berättandet byggas upp i interaktion mellan ting, rum och människor. LÄS MER

  5. 20. Film som pedagogiskt redskap i historieundervisningen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Johansson; [2006]
    Nyckelord :Film; pedagogik; pedagogiskt redskap; historieundervisning; historieämnet;

    Sammanfattning : Denna uppsats är skriven inom ämnet allmänt utbildningsområde och behandlar frågeställningar kring filmens relation till historieundervisningen och hur film kan användas som pedagogiskt redskap inom historieämnet i grundskolans senare del samt i gymnasieskolan. De teoretiska grunder som främst används är två. LÄS MER