Sökning: "pedagogik film metod"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden pedagogik film metod.

  1. 6. Make a mark : En studie i att medvetandegöra handen inom måleri i ämnet bild.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Anna Pokrovskaja; [2019]
    Nyckelord :Verktyg; Handavtryck; Uttryck; Aktivera; Pedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund I skolverkets läroplan för grundskolan 2011 finns det skrivet att ett centralt innehåll i bildämnet är att läraren ska arbeta med material och verktyg för två- och tredimensionellt skapande, samt hur dessa kan användas för bestämda syften. Användandet av handen som verktyg och handavtrycket inom måleri i ämnet bild är idag lågt. LÄS MER

  2. 7. Konflikter och konflikthantering i förskolan utifrån barns perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karolina Abrahamsson; [2018]
    Nyckelord :barns perspektiv; barnperspektiv; konflikt; konflikthantering;

    Sammanfattning : Inledning Konflikter är en del av förskolans vardag. Det finns olika orsaker till att barns konflikter uppstår. Utifrån pedagogers perspektiv ses konflikter ofta som något negativt. Enligt många forskare är dock konflikter ett tillfälle för utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 8. Från bok till skärm. : En studie om de multilitteracitets-orienterade aktiviteter som lärare säger sig erbjuda i svenskundervisningen.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Jensen; Susannah Claesson; [2018]
    Nyckelord :Meningsskapande; multilitteracitet; multimodalitet; teckenvärldar; undervisning; aktiviteter; design;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur lärare uttrycker sig att arbeta med multimodala uttryckssätt, och syftet är att undersöka vilka multilitteracitets-orienterade aktiviteter de tillfrågade lärarna säger sig erbjuda elever i svenskundervisningen. Vidare kommer de hinder som står i vägen för lärare att genomföra sin undervisning att beskrivas, samt vad som möjliggör deras praktiska tillämpning i mötet med digitala redskap och verktyg. LÄS MER

  4. 9. En studie om könsmönster i barns lek på fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Katrin Youssif; [2017]
    Nyckelord :Lek; uppfattningar; könsmönster; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera barns lek på fritidshem vid valda situationer och vad lek betyder för dem. För att få svar på mitt syfte utgår jag från tre frågeställningar; Vad leker barnen? Hur uppfattar barnen deras lekar? Framgår det könsmönster i barnens lekar? I så fall på vilket sätt framträder dessa?När undersökningsområdet, syftet och frågeställningarna var bestämt inleddes sökning efter tidigare forskning. LÄS MER

  5. 10. Att ta emot elever med autismspektrumtillstånd. En enkätstudie om grundskolepedagogers uppfattningar om autismspektrumtillstånd utifrån en vinjett

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Richards; [2015-06-22]
    Nyckelord :autismspektrumtillstånd; grundskolepedagoger; skollagen; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka konsekvenser, behov och farhågor grundskolepedagoger förutser av att få in barn med autismspektrumtillstånd i klassen. Studien avser belysa huruvida pedagogerna känner sig förberedda och rustade att ta emot elever med autismspektrumtillstånd. LÄS MER