Sökning: "pedagogik film metod"
Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden pedagogik film metod.
11. Förebilden i TV-rutan : en studie om 5-åriga pojkars &flickors syn på barnfilm &barnprogram
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån barns perspektiv ge en bild av 5-åriga pojkars ochflickors uppfattningar och tankar om barnfilm och barnprogram, samt deras val av program,film och favoritkaraktär beroende på kön. För att undersöka detta ställde jag mig dessa frågor:Vilka barnfilmer och barnprogram fascineras 5-åriga pojkar/flickor av? Vilka skillnader ochlikheter finns mellan 5-åriga pojkars/flickors uppfattningar om barnfilm och barnprogram?Vem eller vilka karaktärer identifierar sig pojkar/flickor med och varför? Vem eller vilkakaraktärer tar pojkar/flickor avstånd ifrån och varför? För att på bästa sätt söka svar på minafrågeställningar valde jag som metod att genomföra barnintervjuer, även om det kan varautmanande att skapa en trygg samtalsmiljö i en intervjusituation. LÄS MER
12. Film som pedagogiskt verktyg i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka pedagogers tankar om hur, när och varför pedagoger använder/inte använder sig av film i förskolan tillsammans med barn. Fokus ligger även på vad de gör och hur barnet är delaktigt. Den metod jag använt mig av är en enkätundersök- ning bestående av öppna frågor. LÄS MER
13. Läsundervisning- att följa en metod eller ej? : En jämförande studie om lärares val av metod i arbetet med den tidiga läsinlärningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : This is a study of how four teachers work with pupils’ early literacy learning. Interviews were conducted with two teachers who chose to use a specific method, Writing to Read (WTR), for teaching pupils to read, and with two teachers who had not chosen a specific method. LÄS MER
14. "What does music mean?" : En undersökning av Leonard Bernsteins pedagogiska metoder i hans första Young People's Concert
Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Dirigenten och komponisten Leonard Bernstein (1918-1990) var en av sin tids ledande kulturella celebriteter i Amerika. Bernsteins berömmelse vilade på hans mångsidighet inom skilda artistiska områden. Särskild uppmärksamhet fick dock hans banbrytande verksamhet som musikfolkbildare i tv. LÄS MER
15. And the Oscar goes to : En studie av populärkulturen i läroböcker i engelska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Barn lär sig mer och mer engelska utanför skolan genom populärkultur. Syftet med denna studie är att undersöka hur populärkulturen förekommer i läromedel i engelska och på vilket sätt den förekommer. Även bakomliggande faktorer som Lpo94 och Lgr11 jämförs i analysen. LÄS MER