Sökning: "pedestrian friendly"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden pedestrian friendly.
1. Creating safe, lively and attractive street spaces in city centres : A case study of Nygatan and Järnagatan in Södertälje
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Throughout time, cities have been built in different ways and city structures can look different in different places in the world. The urban planning ideal has changed and small narrow alleys in the city have today been replaced by large roads adapted for cars. LÄS MER
2. Transportbeteenden i Skellefteå kommun : En kvalitativ studie om hur människor påverkas av olika faktorer vid val av färdmedel
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för geografiSammanfattning : The purpose of this study was to investigate how people in Skellefteå municipality transport behavior looks like. Skellefteå municipality is working on developing the traffic planning, but are the improvement opportunities similar to that the people in this study put forward. LÄS MER
3. Hållbar förflyttning : Omvandling av en bilanpassad stad till en gång- och cykelvänlig stad
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknikSammanfattning : Vår framtid står inför stora utmaningar som behöver lösas för att vår vidare existens ska kunna fortsätta. Mänsklig påverkning på jorden har uppnått globala mått på grund av vårt sätt att leva och utnyttja naturresurser utan större konsekvenstänkande. LÄS MER
4. Urban Living Room: a green, welcoming and cohesive community by the bay
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : The site, Bällsta harbor, is a part of Ulvsunda industrial area, located on the east side of Bromma airport in Stockholm. Today, the housing shortage in Stockholm, the debate over the closure of Bromma Airport, and the plan to extend the tram line bring new opportunities to Bällsta harbor for redevelopment. LÄS MER
5. Framkomlighet på cykelbanor i Järfälla kommun : Utformning och dimensioner från teori till praktik
Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Cykling har fördelar för både cyklisten och för samhället. På flera myndigheter beskrivs mål och åtgärder för att öka andelen cykling, men kunskapen om hur andelen effektivast kan ökas är begränsad. I Amsterdam och i Köpenhamn utgör cykeln stor andel av trafiken, över 30 procent. Vilket skulle kunna bero på infrastrukturen där. LÄS MER