Sökning: "personalens beskrivningar av elever"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden personalens beskrivningar av elever.

  1. 1. Pusselbitar : Samarbetet mellan elevhälsan och barn- och ungdomspsykiatrin för att skapa förutsättningar för elever som har diagnosen adhd att lyckas i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Helene Englund; [2020]
    Nyckelord :child and adolescent psychiatry; cooperation and collaboration; student health team; students with ADHD-diagnosis; Adhd hos elever i grundskolan; barn- och ungdomspsykiatrin; elevhälsan; samverkan och samarbete;

    Sammanfattning : Att lyckas i skolan är den viktigaste faktorn för att också lyckas i livet och är än mer viktig för elever som har diagnosen adhd, eftersom de har större risk att hamna i en negativ livsspiral. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag och specialpedagogen kan vara en viktig del i att hjälpa till med att skapa en integrerad och bra lärmiljö för elever med diagnosen adhd. LÄS MER

  2. 2. Undervisning i grundsärskolan ur ett hälsoperspektiv : aspekter som påverkar daglig fysisk aktivitet

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Hasselström; Ulrika Glans; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; grundsärskola; hälsa; intellektuell funktionsnedsättning; speciallärare;

    Sammanfattning : Författarna till denna studie är två blivande speciallärare, inriktning mot utvecklingsstörning. Under studietiden har de båda författarna till studien arbetat som lärare på grundsärskolan senare del, där de har haft som mål att införa mer fysisk aktivitet i form av rörelsepauser och en mer aktiv undervisning under hela skoldagen för eleverna med intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER

  3. 3. Frustration och stress i gymnasiesärskolan : Hur personal kan arbeta proaktivt för att undvika utmanande beteenden i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Gunilla Näslund Johansson; Åsa Olofsson; [2018]
    Nyckelord :challenging behavior; frustration; proactive approach; special need´s education; stress; upper secondary school; frustration; gymnasiesärskola; proaktivt bemötande; stress; utmanande beteenden;

    Sammanfattning : Personal inom gymnasiesärskolan arbetar i en verksamhet som kan vara farlig. Det är inte så ovanligt att personal möts av hot och våld i sin vardag. Elever gör rätt om de kan och frustration och stress i situationer som de upplever att de inte kan behärska kan leda till utmanande beteenden. LÄS MER

  4. 4. "Det är bara att inkludera, det är bara att inkludera" : En kvalitativ studie om hur fritidspersonal beskriver sitt arbete med nyanlända elever

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Chelsie Heller; Marleen Erler; [2018]
    Nyckelord :Nyanlända elever; fritidspersonal; inkludering; språk; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks och jämförs fritidspersonalens beskrivningar av de arbetssätt som används för att inkludera nyanlända elever på fritidshem. För att inhämta material genomfördes intervjuer med fritidspersonal och lärare i svenska som andraspråk på åtta olika fritidshem respektive skolor. LÄS MER

  5. 5. Introduktionsprogrammen i Gy11 : En fallstudie kring organisation och personalens beskrivningar av elever på två gymnasieskolor

    Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Gunilla Andersson-Söderberg; [2014]
    Nyckelord :introductory programs; Gy11; social constructionism; the staff’s descriptions of students; introduktionsprogram; Gy11; socialkonstruktionism; personalens beskrivningar av elever;

    Sammanfattning : Gymnasiereformen Gy11 genomfördes hösten 2011 med fem introduktionsprogram för de elever som inte är behöriga till de ordinarie nationella programmen. Syftet med studien är att belysa hur introduktionsprogrammens verksamhet har organiserats vid två gymnasieskolor, samt de beskrivningar som finns av eleverna hos personalen. LÄS MER