Sökning: "perspektiv på utbildning lärande och undervisning i förskola"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden perspektiv på utbildning lärande och undervisning i förskola.
1. Inkluderas alla barn i förskolans utbildning och undervisning?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Denna studie undersöker hur förskollärare uppfattar anpassningen av förskolan för barn i behov av särskilt stöd i undervisningen och om det främjar inkludering i förskoleutbildningen. Utgångspunkten är en kvalitativ forskningsansats, där datainsamlingsmetoden utgår från semistrukturerade intervjuer och från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER
2. Det kollektiva lärandet i förskolans arbetslag : En kvalitativ studie om förskolans pedagogiska personals uppfattning och användning av det kollektiva lärandet genom reflektion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien syftar till att få en ökad förståelse för det kollektiva lärandet genom reflektion i arbetslagen på förskolorna och har haft sin utgångspunkt från ett sociokulturellt perspektiv med kompletterande teoretiska begrepp. Studien bygger dessutom på en kvalitativ ansats och vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER
3. Det relationella i en mål- och resultatstyrd förskola : - En flerdimensionell väv
M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Abstract Syftet var att undersöka vad tidigare forskning kommit fram till gällande relationella aspekter i en förskolekontext, med betoning på det relationella i de mellanmänskliga interaktionerna, vad ett relationellt perspektiv kan ses betyda för barns utveckling och lärande. Detta i förhållande till den helhet på omsorg, utveckling och lärande som skrivs fram i förskolans läroplan. LÄS MER
4. Barns inflytande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolans utbildning och undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det finns en problematik kring och skillnad på hur förskollärare möjliggör för barns inflytande i förskolans undervisning och utbildning, där stor vikt ligger på förskollärarens roll och kompetens. Studiens syfte är att visa hur förskollärare beskriver sina intentioner att arbeta med barns inflytande i undervisningen. LÄS MER
5. Barngruppens storlek och dess inverkan i förskolan : Förskollärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studie syftar till att belysa förskollärares upplevelser av barngruppens storlek och dess påverkan på undervisning, miljön samt barns utveckling och lärande i förskolan. Studien har sin utgångspunkt i tidigare forskning kring barn och förskola i framför allt nordiska länder. LÄS MER