Sökning: "placering i klassrum"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden placering i klassrum.

  1. 11. Utformning av teknikklassrum som främjar projektbaserad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Erika Hellquist; Malin Seller; [2017]
    Nyckelord :classroom for the technology subject; designing classrooms; project-based teaching; teachers and students’ perceptions; the technology subject; upper secondary school; gymnasieskola; lärares och elevers uppfattningar; projektbaserad; undervisning; teknikklassrum; teknikämnet; utformning av klassrum;

    Sammanfattning : Teknikämnet är i ständig förändring i och med den snabba teknikutvecklingen, medan klassrummets utseende i princip inte har förändrats sedan 1840-talet. Därför lär inte det traditionella klassrummet vara anpassat för teknikämnet och dess undervisning idag. LÄS MER

  2. 12. "Elever lär med ryggen mot varandra". En studie om hur personal inriktning ämnesområden gynnar samspel mellan elever i lärande situationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Holmqvist; [2017]
    Nyckelord :förspråklig kommunikationsförmåga; grundsärskola inriktning ämnesområden; kognitiv funktionsnedsättning; kommunikation; lärande; reflektion; samspel;

    Sammanfattning : AbstraktHolmqvist, Malin (2016). ”Elever lär med ryggen mot varandra” En studie om hur personal i särskolan inriktning ämnesområden gynnar samspel mellan elever i lärande situationer ”Pupil learn with their back to each other” A study how staff in special schools for students with intellectual disabilities promotes interaction between students in learning situations Speciallärarexamen, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola ForskningsområdeMin erfarenhet från grundsärskolan visar att när det skapas samspelssituationer för elever med förspråklig kommunikationsförmåga handlar det ofta om att föra samman elever i olika aktiviteter och att personalen låter eleverna samspela på egen hand. LÄS MER

  3. 13. Hur hanterar matematiklärarna extra anpassningar på mellanstadiet?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Stefan Larsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyfte: Studiens syfte har varit att undersöka vilka extra anpassningar matematiklärare gör i sin undervisning på mellanstadiet för de elever som bedöms behöva stödinsatser för att nå kunskapskraven i år 6. Vidare har studiens syfte också varit att undersöka på vilket sätt matematiklärarna dokumenterar de extra anpassningarna som de använde sig av. LÄS MER

  4. 14. Att möblera klassrum för studiero och social interaktion : En intervjustudie med sju lärare i grundskolans tidigare år.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nathalie Avermalm; Malin Westerlund; [2016]
    Nyckelord :studiero; social interaktion; ramfaktorteori; klassrumsmöblering; klassrumsmiljö; elever i särskilda behov; inlärningsstilar;

    Sammanfattning : Skolan är en plats där elever ska inhämta kunskap och hur den platsen är utformad, i form av elevernas placering och klassrummets möblering, kan påverka elevernas möjligheter till inlärning. Den här studien är en kvalitativ intervjustudie där vi samlat in reflektioner, från sju verksamma lärare inom Uppsala län, gällande klassrumsmöblering. LÄS MER

  5. 15. Lärares ledarskap och kommunikation : En interaktionsanalytisk studie av tillämpade ledarstrategier i klassrummet med fokus på multimodalitet.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Rebecca Wallentin; [2013]
    Nyckelord :multimodalitet; ledarskap; pedagogik; lärare; klassrum;

    Sammanfattning : Studiens syfte är beskriva lärares olika tillämpning av kommunikationsmönster i klassrummet. Detta görs med avseende på kommunikativa resurser och på så sätt sammankoppla pedagogiska fält som ledarskap och pedagogik till multimodalitet. LÄS MER