Sökning: "planerade lektioner"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden planerade lektioner.

  1. 1. Hur gjorde Galileo? : En väg för elever i årkurs ett att få syn på naturvetenskapens karaktär

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Strand; [2023]
    Nyckelord :naturvetenskapens karaktär; explicit och reflektiv undervisning; Galilei Galileo; NO i årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att vinna kunskap om hur elever i årskurs ett kan utveckla förståelse för några av naturvetenskapens karaktärsdrag. För att undersöka detta planerade, genomförde och analyserade jag en temadag innehållandes tre lektioner med en klass elever i årskurs ett. LÄS MER

  2. 2. EN LITEN STUDIE OM STUDIERO INTERVJUER OCH OBSERVATIONER I EN KLASS I ÅRSKURS 6

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Ann-christin Mertala; Jenny Ferlin; [2020-01-07]
    Nyckelord :Studiero; klassrumsledning;

    Sammanfattning : Denna studie gjordes efter att vi läst Skolinspektionens (2016) rapport angående studiero i svenska klassrum. Vi båda arbetar som obehöriga lärare samtidigt som vi studerar för att få behörighet. LÄS MER

  3. 3. Samspel mellan lärares ledarskap och disciplin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :amani kasem; [2020]
    Nyckelord :ledarskap; matematiklärare; disciplin; ordning och reda; arbetsro;

    Sammanfattning : Examensarbetet handlar om lärarens ledarskap roll i skapandet av disciplin i klassrummet och hur matematiklärare upplever brist på disciplin och arbetsro i förhållande till lärare i andra ämnen samt hur de agerar och går tillväga i olika situationer. Studien lyfter även fram vilken inverkan brist på disciplin och arbetsro har på elevers lärande, sociala relationer och fostran. LÄS MER

  4. 4. De osynliga flickorna : Flickor med autismspektrumtillstånd på gymnasiet: en intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Nina Pasanen Pykälistö; [2019]
    Nyckelord :autismspektrum; flickor; kasam;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att undersöka på vilket sätt skolan kan bli begriplig, hanterbar och meningsfull för flickor med autismspektrum på gymnasiet. Begreppet KASAM som utgörs av komponenterna hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet beskrivs i uppsatsen och följs av en forskningsöversikt som berör de intervjuade flickornas syn på kategorier som lärmiljö, att studera, skolämne, tiden i skolan, läraren, psykisk ohälsa som framkommit. LÄS MER

  5. 5. Arbetar lärare genusmedvetet inom NO? : En undersökning om hur lärare arbetar för att fånga eleversintresse för ämnet i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Helén Bäcklin; [2018]
    Nyckelord :Naturvetenskap; genus; intresse; undervisning; flickor och pojkar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur praktiserande lärare arbetar och beskriver arbetet inom NO för att fånga alla elevers intresse. Syftet var också att undersöka hur lärarna tänker utifrån ett genusperspektiv när de planerar sina lektioner. LÄS MER