Sökning: "praktikgemenskap"

Visar resultat 21 - 25 av 63 uppsatser innehållade ordet praktikgemenskap.

  1. 21. Att spika en idé – En kvalitativ studie av elevers uppfattningar kring kreativitet i trä- och metallslöjd.

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Thomas Peters; [2020]
    Nyckelord :Idéutveckling; sociokulturellt; praktikgemenskap; identitet; mening; artefakt.;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar till att öka kunskapen om elevers uppfattningar om trä- och metallslöjd som ämne i grundskolans nionde årskurs. Särskilt fokus har lagts på kreativitet och idéutveckling. LÄS MER

  2. 22. ”Man får ju liksom knep av de erfarna” : En kvalitativ intervjustudie om yrkeselevers erfarenheter av lärande på arbetsplatsförlagt lärande (APL)

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Minna Viljamaa; [2020]
    Nyckelord :workplace-based learning; VET education; communities of practice; situated learning; arbetsplatsförlagt lärande; yrkesförberedande program; praktikgemenskap; situerat lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är få kunskap om yrkeselevers syn på arbetsplatsförlagt lärande (APL) Genom kvalitativa intervjuerna synliggjordes vad yrkeselever lär sig under APL-perioderna, utifrån elevernas perspektiv och deras uppfattningar. Frågeställningarna besvarade även hur de kunskaper de har omvandlades till lärande samt vikten att ta hjälp från andra för att få stöttning i sin utveckling inom det yrke de kommer att lära sig under sin utbildning. LÄS MER

  3. 23. Från novis till myndighetsutövare : om organisationssocialisation i traineeprogram

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Désirée Lyckelind; Eva Ljungberg Månflod; [2020]
    Nyckelord :socialisation; organisationssocialisation; lärande; praktikgemenskap; introduktion; traineeprogram; newcomer socialization;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka socialisation i relation till deltagande i ett traineeprogram. Med utgångspunkt i Lave och Wengers lärteori om praktikgemenskap ämnar studien besvara i vilka sammanhang som identitetsskapande sker, hur traineer utvecklar kunskaper om genomförande av arbete genom praktik, närmare förstå vilka områden som utvecklar tillhörighet samt vilka sammanhang som bidrar till meningsskapande för traineer. LÄS MER

  4. 24. ”Bra lyssnare, flexibel, rättvis, strukturerad och inkännande” : En intervjustudie om barnbibliotekariers syn på och utveckling av kompetens under arbetet med bokklubbar för barn

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sophie Margér; Ellinor Spång; [2020]
    Nyckelord :Bokklubb; barnbibliotekarier; kompetens; litteraturförmedling; praktikgemenskap;

    Sammanfattning : he purpose of this bachelor’s thesis has been to gain a further understanding of children’s librarians development of and view of their competence and the way it is shown during their work with book clubs for children. The study is based on the following questions: how do children’s librarians define their competence during their work with book clubs for children? Which mediation roles do they express during their work with book clubs for children? How do they develop their competence during their work with book clubs for children? Semi-structured interviews with four children’s librarians were conducted. LÄS MER

  5. 25. Bättre att fråga tio gånger än att gå vilse en? En tolkande forskningsstudie om att leda lärande inom elithandbollen.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Christoffer Landin; [2020]
    Nyckelord :Leda lärande; individualism; kollektivism; kollektivt lärande; individanpassning; tränarskap; elithandboll.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Arbetslivet och idrottslivet har mängder av beröringspunkter där lärdomar kan utvinnas från varandra. Denna uppsats ämnar därför vara gränsöverskridande i sin karaktär och med hjälp av ett kvalitativt tillvägångsätt är forskningsstudiens syfte att tolka, förstå, analysera samt förmedla vilka tänkbara förutsättningar som kan påverka elittränares möjlighet att leda lärande samt hur ett kollektivcentrerat tankesätt respektive ett individcentrerat tankesätt kan påverka hur elittränare leder lärande. LÄS MER