Sökning: "praxisgemenskap"

Visar resultat 36 - 40 av 40 uppsatser innehållade ordet praxisgemenskap.

  1. 36. Matematisk förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ameli Hjertman; [2010]
    Nyckelord :matematik; fallenhet; förmåga; matematisk förmåga; grundskola; Krutetskii; mathematical ability;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på vilka matematiska förmågor enligt Krutetskiis teori som synliggörs hos elever i skolår 5 som arbetar gruppvis med problemlösning. Dessutom undersöktes vad läraren uppmärksammar som matematisk förmåga och hur läraren organiserar sin undervisning för att utveckla matematisk förmåga. LÄS MER

  2. 37. Lärande i verksamhetsförlagd utbildning : Sjuksköterskors upplevelser av lärande under Specialistutbildning inom Anestesisjukvård

    Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner

    Författare :Kerstin Bucht; [2008]
    Nyckelord :Clinical education; student experiences; nurse anesthesia; learning environment; professional socialization; socio-cultural perspective.; Klinisk utbildning; studenters upplevelser; anestesisjuksköterska; lärandemiljö; yrkesmässig socialisering; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få kunskap om hur sjuksköterskor under specialistutbildning inom akutsjukvård med inriktning mot anestesisjukvård upplever förväntningar, möjligheter och hinder för lärande under deras verksamhetsförlagda utbildning. I bakgrunden finns beskrivet specialistutbildningens uppläggning och mål. LÄS MER

  3. 38. Att lära med händerna : En studie av vad, hur och varför man lär i slöjden

    Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elin Persson; [2008]
    Nyckelord :slöjd; tyst kunskap; mästarlära; praxisgemenskap; Nationella utvärderingen-03;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en undersökning av elevers och lärares upplevelser av lärandet i slöjden. Frågeställ-ningarna berör innehållet i lärandet, sättet att lära och syftet med ämnet. Metoden är observationer med låg struktur och semistrukturerade intervjuer med lärare och elever, delvis inspirerade av observationerna. LÄS MER

  4. 39. Teater i Undervisningen : fyra TIU-program ur ett sociokulturellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen

    Författare :Erik Andersson; Emmalo Lundström; [2008]
    Nyckelord :Teater i Undervisningen; Lärande; Teater; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : De sociokulturella teorierna försöker ge en förklaring till hur lärande går till. TIU är en metod som syftar till lärande och därför tittar vi i denna undersökning på vad de sociokulturella teorierna säger om fyra valda TIU-program. Materialet till denna studie är hämtat från eget material, litteratur samt studenter i Oslo. LÄS MER

  5. 40. Med tangentbordet som tankeredskap

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Iréne Nilsson; [2007]
    Nyckelord :datorförmedlad kommunikation; distansutbildning; skrivprocess; skrivstrategi; lärande; sociokulturellt perspektiv; WebBoard;

    Sammanfattning : Mitt arbete behandlar skrivande hos ett antal studerande som deltar i en webbaserad svensklärarutbildning på distans. Jag beskri-ver vår användning av webben och vilken roll den spelar för vårt gemensamma lärande. LÄS MER