Sökning: "praxisgemenskap"
Visar resultat 36 - 40 av 40 uppsatser innehållade ordet praxisgemenskap.
36. Matematisk förmåga
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på vilka matematiska förmågor enligt Krutetskiis teori som synliggörs hos elever i skolår 5 som arbetar gruppvis med problemlösning. Dessutom undersöktes vad läraren uppmärksammar som matematisk förmåga och hur läraren organiserar sin undervisning för att utveckla matematisk förmåga. LÄS MER
37. Lärande i verksamhetsförlagd utbildning : Sjuksköterskors upplevelser av lärande under Specialistutbildning inom Anestesisjukvård
Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditionerSammanfattning : Studiens syfte var att få kunskap om hur sjuksköterskor under specialistutbildning inom akutsjukvård med inriktning mot anestesisjukvård upplever förväntningar, möjligheter och hinder för lärande under deras verksamhetsförlagda utbildning. I bakgrunden finns beskrivet specialistutbildningens uppläggning och mål. LÄS MER
38. Att lära med händerna : En studie av vad, hur och varför man lär i slöjden
Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Uppsatsen är en undersökning av elevers och lärares upplevelser av lärandet i slöjden. Frågeställ-ningarna berör innehållet i lärandet, sättet att lära och syftet med ämnet. Metoden är observationer med låg struktur och semistrukturerade intervjuer med lärare och elever, delvis inspirerade av observationerna. LÄS MER
39. Teater i Undervisningen : fyra TIU-program ur ett sociokulturellt perspektiv
Kandidat-uppsats, Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnenSammanfattning : De sociokulturella teorierna försöker ge en förklaring till hur lärande går till. TIU är en metod som syftar till lärande och därför tittar vi i denna undersökning på vad de sociokulturella teorierna säger om fyra valda TIU-program. Materialet till denna studie är hämtat från eget material, litteratur samt studenter i Oslo. LÄS MER
40. Med tangentbordet som tankeredskap
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Mitt arbete behandlar skrivande hos ett antal studerande som deltar i en webbaserad svensklärarutbildning på distans. Jag beskri-ver vår användning av webben och vilken roll den spelar för vårt gemensamma lärande. LÄS MER