Sökning: "praxisgemenskap"
Visar resultat 31 - 35 av 40 uppsatser innehållade ordet praxisgemenskap.
31. En fristad för fansen - Om japankonvent och deras betydelser för deltagare och arrangörer
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologiSammanfattning : I Sverige har under ungefär tio års tid grupper av ungdomar och unga vuxna med intresse för japansk populärkultur samlats på så kallade konvent. Dessa kan beskrivas som öppna, sociala evenemang där människor som är intresserade av japansk eller ”nördig” populärkultur kan umgås och roa sig. LÄS MER
32. Vad är det yrkeslärarna bedömer?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa fallstudie är att undersöka vad yrkeslärare grundar sin bedömning och betygssättning på i yrkesämnet, hur de väljer att dokumentera denna och även hur relevanta Skolverkets styrdokument är för dem i det arbetet. Studien har undersökt vad 5 stycken olika yrkeslärare på en gymnasieskola upplever att de går efter vid densamma via en strukturerad intervju enligt de etiska principer som gäller. LÄS MER
33. Leka med erfarenheten : En studie av dramaledares hantverkskunnande
Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditionerSammanfattning : Studiens syfte är att ge en bild av hantverkskunnande i dramaledarskap och beskriva erfarna dramaledares expertis. Med en kvalitativ ansats och med en deskriptiv fallstudie som metod kombineras litteraturstudier med deltagande observation samt intervjuer. LÄS MER
34. Fråga på Facebook! En studie av sex gymnasieelevers användning av ett socialt nätverk
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka hur det sociala nätverket används av gymnasieelever samt vilken roll det spelar för deras lärande. Studien tar sitt avstamp i en nulägesanalys i hur gymnasieelever använder sig av ett socialt nätverk och deras synpunkter på hur det används i skolan. LÄS MER
35. Det estetiska programmets sångundervisning – ur ett mästarlärande perspektiv
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte med denna studie är att beskriva hur den individuella sångundervisningen kopplad till det estetiskaprogrammet förstås i relation till de teoretiska begreppen mästarlära och praxisgemenskap, samt att beskriva hursånglärarnas mediering ser ut i undervisningssammanhanget. För att söka svar på dessa frågor har detgenomförts observationer av tre sånglärares undervisning. LÄS MER