Sökning: "praxisgemenskap"

Visar resultat 31 - 35 av 40 uppsatser innehållade ordet praxisgemenskap.

  1. 31. En fristad för fansen - Om japankonvent och deras betydelser för deltagare och arrangörer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Alma Aspeborg; [2015]
    Nyckelord :lek; identitet; gemenskap; prosument; konvent; Japan; cosplay; nördkultur; Cultural Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : I Sverige har under ungefär tio års tid grupper av ungdomar och unga vuxna med intresse för japansk populärkultur samlats på så kallade konvent. Dessa kan beskrivas som öppna, sociala evenemang där människor som är intresserade av japansk eller ”nördig” populärkultur kan umgås och roa sig. LÄS MER

  2. 32. Vad är det yrkeslärarna bedömer?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Wallin; [2014]
    Nyckelord :Bedömning; bedömning inom yrkesutbildning; yrkeslärares syn på styrdokument; svårigheter för yrkeslärare att följa styrdokumenten.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa fallstudie är att undersöka vad yrkeslärare grundar sin bedömning och betygssättning på i yrkesämnet, hur de väljer att dokumentera denna och även hur relevanta Skolverkets styrdokument är för dem i det arbetet. Studien har undersökt vad 5 stycken olika yrkeslärare på en gymnasieskola upplever att de går efter vid densamma via en strukturerad intervju enligt de etiska principer som gäller. LÄS MER

  3. 33. Leka med erfarenheten : En studie av dramaledares hantverkskunnande

    Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner

    Författare :Sofia Balic; [2012]
    Nyckelord :drama; dramapedagogik; pedagogiskt drama; dramapedagog; dramalärare; yrkeskunnande; hantverkskunnande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ge en bild av hantverkskunnande i dramaledarskap och beskriva erfarna dramaledares expertis. Med en kvalitativ ansats och med en deskriptiv fallstudie som metod kombineras litteraturstudier med deltagande observation samt intervjuer. LÄS MER

  4. 34. Fråga på Facebook! En studie av sex gymnasieelevers användning av ett socialt nätverk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Dag Söderlund; [2011-05-26]
    Nyckelord :sociala medier; socialt nätverk; sociokulturell teori; Facebook;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka hur det sociala nätverket används av gymnasieelever samt vilken roll det spelar för deras lärande. Studien tar sitt avstamp i en nulägesanalys i hur gymnasieelever använder sig av ett socialt nätverk och deras synpunkter på hur det används i skolan. LÄS MER

  5. 35. Det estetiska programmets sångundervisning – ur ett mästarlärande perspektiv

    C-uppsats,

    Författare :Markus Enorsson; [2011]
    Nyckelord :Sångundervisning; sociokulturellt perspektiv; komm;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte med denna studie är att beskriva hur den individuella sångundervisningen kopplad till det estetiskaprogrammet förstås i relation till de teoretiska begreppen mästarlära och praxisgemenskap, samt att beskriva hursånglärarnas mediering ser ut i undervisningssammanhanget. För att söka svar på dessa frågor har detgenomförts observationer av tre sånglärares undervisning. LÄS MER