Sökning: "praxisgemenskap"

Visar resultat 26 - 30 av 40 uppsatser innehållade ordet praxisgemenskap.

  1. 26. Samspel och (sam)tal för (gem)ensamt lärande : En diskursanalys av hur lärarstudenter konstruerar undervisning och lärarkunskap under examination

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Mona Tynkkinen; [2017]
    Nyckelord :Communities of practice; discourse analysis; learning; organizational development; pre-service teachers; teacher education; Diskursanalys; lärande; lärarutbildning; lärarstudenter; praxisgemenskaper; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hur lärarutbildning lämpligen organiseras avseende högskole- respektive verksamhetsförlagda studier är under ständig diskussion i såväl policydokument som forskning. För att kunna tala om hur lärarutbildning kan och bör organiseras blir dock ett första steg att klargöra hur lärarstudenter konstruerar undervisning och (lärar-) kunskap inom ramen för lärarutbildning. LÄS MER

  2. 27. Meningsskapandet hos ingenjörer i arbetslivet : En kvalitativ uppsats om hur tjänstemän skapar mening i sitt arbete

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecka Ylivallo; [2016]
    Nyckelord :Tjänstemän; ingenjörer; motivation; meningsskapande;

    Sammanfattning : Vad som motiverar tjänstemän att göra ett bra jobb kan ha många olika sidor. Denna uppsats syftar till att undersöka vad tjänstemän motiveras av i sitt arbetsliv. LÄS MER

  3. 28. Irländsk folkmusik i konserthuset. En studie av en praxisgemenskap i en ny kontext.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Maria Bojlund; [2015]
    Nyckelord :situated learning; communities of practice; sociology; musicking; Irish traditional music; sessions; concert house; Social Sciences;

    Sammanfattning : On the 30th-31st of January 2015 a cultural event took place at the concert and congress house of Uppsala in mid-Sweden; Uppsala Konsert & Kongress. The event was called "Irländskt!" (i.e. "Irish!") and consisted of concerts, workshops and sessions. LÄS MER

  4. 29. Alla har en bild av vad som är vackert. Förskollärares perspektiv på påverkansfaktorer för det dagliga arbetet med estetiska läroprocesser i förskolan.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linnéa Sandberg; [2015]
    Nyckelord :Estetiska läroprocesser; skola; barn; förskola; ;

    Sammanfattning : AbstractStudiens syfte, att synliggöra vissa påverkansfaktorer som några förskollärare med ett egetintresse för estetiska läroprocesser beskriver och problematisera i relation till sitt arbetssättoch till barns lärande. Studien består av en semistrukturerad intervju med tre förskollärare ochen musikpedagog som arbetar på en förskola med musikinriktning. LÄS MER

  5. 30. Fanfictionskrivande på engelska : Språkinlärning i en nätbaserad praxisgemenskap?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Helena Westling; [2015]
    Nyckelord :literacy; sociokulturell teori; språkutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the English writing activities of young Swedes on the site FanFiction.net to determine what type of differences were perceived between this activity and the writing activities taking place in upper secondary English courses, what effects fan fiction had on their English skills as well as what possibilities were perceived in regards to using fan fiction as a tool of learning. LÄS MER