Sökning: "pre school"

Visar resultat 11 - 15 av 1426 uppsatser innehållade orden pre school.

  1. 11. Högläsningen för yngre barn : En studie av ett samarbetsprojekt för barn i åldern 1–3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Stefanie Dawson; [2024]
    Nyckelord :language development; reading aloud; dialogical reading; pre-school; young children; språkutveckling; högläsning; dialogisk högläsning; förskola; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa högläsningens förekomst hemma hos förskolebarn i åldern 1–3 år, varav deras förskola är en del i ett bokprojekt. Bokprojektet är en satsning från Region Värmland, där bibliotek, Barnavårdscentralen och förskolor samverkar för att öka högläsningen i de yngre barnens hem. LÄS MER

  2. 12. Förstår, kan och vill förskolepedagogerna? : En kvalitativ intervjustudie utifrån ett implementeringsteoretiskt perspektiv om förskolepedagogers förutsättningar att implementera förskolans jämställdhetsuppdrag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lovisa Hansson; [2024]
    Nyckelord :Jämställdhet; Jämställdhetsintegrering; Implementering; Närbyråkrater;

    Sammanfattning : Sweden has a longstanding tradition of working towards gender equality. Since 1994, the Swedish government's primary strategy for achieving gender equality policy goals has been gender mainstreaming. In practice, this means that a gender perspective should be considered in all policy areas affecting people's living conditions. LÄS MER

  3. 13. Språkutveckling i förskolans pedagogiska dokumentation och skillnader mellan åldersgrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Oscar Borsiin-Borring; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inom svensk förskola varierar barngruppernas sammansättning, inte minst vad gäller ålder. Eftersom barns utveckling och lärande kontinuerligt ska dokumenteras och följas upp i kvalitetsutvecklande syfte i förskolan, så väcker mitt intresse för att undersöka hur barns språkutvecklingsdokument i relation till barngruppens ålderssammansättning. LÄS MER

  4. 14. “Vi alla leker tillsammans, eller?” : En kvalitativ studie om hur barnen exkluderar varandra i leken, samt hur förskolepedagogerna möter barnet som exkluderas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Aldijana Batic; Sandra Thörnkvist; [2024]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; kamratkulturer; exkludering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barnen exkluderar varandra i den fria leken, samt hur förskolepedagogerna bemöter barnet som exkluderas i leken för att kunna skapa en inkluderande verksamhet. Mer specifikt avser studien att granska varför det förekommer att barn inte självmant kommer in i den fria leken. LÄS MER

  5. 15. Förskolans uppgift att främja barns hälsa : Förskollärarens implementering av, och syn på, det hälsofrämjande arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alva Somero; [2024]
    Nyckelord :Barn; förskollärare; hälsofrämjande; KASAM; välbefinnande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka kunskap om förskollärares implementering av, och syn på, det hälsofrämjande arbetet i förskolans verksamhet. Studien tar avstamp i det sociokulturella- och salutogena perspektivet. LÄS MER