Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Läsinlärning med datorns hjälp : En studie om ASL (att skriva sig till läsning) och möjligheter till god skriv- och läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Anette Gunnarsson; Monica Brogård; [2016]
    Nyckelord :causal theories of reading and writing disabilities; learning theories; literacy learning methods; models of reading methods; phonics; whole language method; WTR writing to read ; orsaksteorier till läs- och skrivsvårigheter; inlärningsteorier; läsinlärnings-metoder; modeller för läsmetoder; ljudmetod; helordsmetod; ASL;

    Sammanfattning : Syftet med den kvantitativa undersökningen var att jämföra ASL (att skriva sig till läsning) i ett helordsperspektiv med den traditionella ljudmetoden gällande elevers tidiga läs- och skrivutveckling. Jämförelsen gjordes också för att se vilken läsinlärningsmetod som är mest gynnsam och om någon av dessa har bättre möjligheter att förebygga läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Att hitta vägar för att hantera eller dölja sina svårigheter : En retrospektiv intervjustudie om sex personers egna upplevelser av läs- och skrivsvårigheter genom grundskoleåren.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Evelina Skoglund; [2016]
    Nyckelord :reading and writing disabilities; dyslexia; preventing education; teachers approach; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; förebyggande undervisning; lärares förhållningssätt;

    Sammanfattning : Det finns idag mycket kunskap utifrån forskning om hur lärare kan förebygga och möta läs och skrivsvårigheter, men det finns kunskapsbrister ute på skolorna om hur svårigheterna ska mötas och förebyggas. Samtidigt finns elever med läs- och skrivsvårigheter av olika omfattning i så gott som alla klassrum. LÄS MER

  3. 3. Att känna eller inte känna sig förberedd (det är frågan) : Nyutexaminerade lärares upplevelser av hur lärarutbildningen har förberett dem för att arbeta med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Moa Rasmussen; [2016]
    Nyckelord :reading and writing disabilities; teacher education; preventing reading and writing disabilities; language developing teaching; läs- och skrivsvårigheter; lärarutbildning; förebyggande undervisning; språkutvecklande undervisning;

    Sammanfattning : I så gott som alla klassrum finns det elever i olika typer av läs- och skrivsvårigheter och det är lärarens uppdrag att hjälpa dessa elever att utveckla sin skrivning och läsning genom de anpassningar och med det stöd de behöver. Det förebyggande arbetet mot läs- och skrivsvårigheter är även en viktig del i den tidiga läs- och skrivundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Att förebygga läs- och skrivsvårigheter : - möjligheter och hinder utifrån ett klassrumsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Amela Osmanbasic; Tonje Natvig; [2013]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; metoder; faktorer; arbetssätt; kompensatoriska hjälpmedel.;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om hur läs- och skrivsvårigheter kan förebyggas utifrån ett klassrumsperspektiv, samt vilka möjligheter och hinder som kan uppstå vid organisering av undervisningen. Undersökningen gjorde vi med hjälp av semistrukturerade intervjuer för att få fram så mycket information som möjligt inom området. LÄS MER