Sökning: "primära mål"

Visar resultat 1 - 5 av 208 uppsatser innehållade orden primära mål.

  1. 1. Konsekvenser av förändringar i det svenska skolväsendet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Gustav Rasmusson; Rasmus Blixt Jörgensen; [2024]
    Nyckelord :Profilskolor; Skoldiscipliner; Privatskolor; Fristående skolor; Gemensamma nämnare privatskolor; Skolval gymnasie; Ämnesinriktning; Pedagogiska metoder i gymnasieskolan; Elevprestationer gymnasium; Betygsskillnader gymnasium; Social dynamik gymnasieskolor; Utbildningsförberedelser gymnasium; Specialiserade gymnasieprogram; Gymnasieutbildningens effekter; Gymnasieelevers välbefinnande; Skolverket gymnasieskolor; Gymnasieutbildningens framtidstrender;

    Sammanfattning : För de flesta elever utgör gymnasieskolan det sista steget före universitetsstudier, och inom vissa program får eleverna till och med en försmak av högre utbildning. Gymnasiet sammanfaller med en period i ungdomen som kan vara emotionellt utmanande, vilket gör det angeläget att erbjuda eleverna en klar, tydlig och rättvis vägledning så långt det är möjligt. LÄS MER

  2. 2. "Stress i förskolan" : En undersökning om vilka ramfaktorer som bidrar till förskollärarnas stress och hur det speglar sig på förskollärarnas yrkesutövning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Admira Huseinbasic; Elma Basic; [2024]
    Nyckelord :stress i förskolan; ramfaktorer; personalbrist; stora barngrupper; krav och tid;

    Sammanfattning : Abstrakt Genom en erfarenhet inom barnomsorg har vi observerat och ökad diskussion bland pedagoger om stressrelaterade långtidssjukskrivningar. Detta fenomen kan härledas till olika faktorer såsom stora barngrupper, brist på personliga, krav som ställs på individer och därmed sammanhängande samvetsstressen. LÄS MER

  3. 3. Framtidens Gruvlavar: En Undersökning av Trä som Byggmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Victor Blom; Fabian Andersson; [2024]
    Nyckelord :gruvlave; Garpenberg; betong; stål; trä; gruvspel; uppfordringsverk;

    Sammanfattning : Dagens gruvdrift omfattar huvudsakligen två metoder för malmbrytning: dagbrott och underjordsbrytning. Vid dagbrott öppnas gruvan ovan jord, medan underjordsbrytning involverar utvinning under mark och transport till marknivån med hjälp av ett gruvspel. Den struktur som bär upp detta gruvspel över schaktet kallas gruvlave. LÄS MER

  4. 4. Development of a guide system for free neutron oscillation searches at the European Spallation Source

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Lunds Tekniska Högskola; Lunds universitet/European Spallation Source ESS AB

    Författare :Linnéa Björk; [2023]
    Nyckelord :ESS; neutrons; dark matter; antimatter; neutron guides; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : In this project, a neutron delivery system for the study of free neutron oscillations at the HIBEAM beamline at the European Spallation Source (ESS) has been developed. The HIBEAM experiment is part of a two-stage program at ESS which will address open questions in physics; specifically the nature of dark matter and the observed asymmetry between matter and antimatter in the Universe. LÄS MER

  5. 5. ”Jag bara gör den, gör den, gör den, gör den, och sen så är den över” : Hur elever i årskurs 4–6, deras vårdnadshavare och lärare upplever att läsläxor påverkar elevernas läskompetens och läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Martin Kryger; Fredrik Erlandsson; [2023]
    Nyckelord :årskurs 4–6; läsläxa; läskompetens; läsförmåga; läslust; sociokulturellt perspektiv; stöttning; lärarperspektiv; elevperspektiv; vårdnadshavarperspektiv vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med kunskap om hur en selektion elever inom svenskämnet i årskurs 4–6 samt deras vårdnadshavare och lärare upplever läsläxor vilka syftar till att utveckla elevernas läskompetens och läslust. Med en kvalitativ ansats genomfördes semistrukturerade intervjuer med elever, vårdnadshavare och lärare. LÄS MER