Sökning: "problemlösning lösningsstrategier"

Visar resultat 6 - 10 av 39 uppsatser innehållade orden problemlösning lösningsstrategier.

  1. 6. Lärares uppfattningar om problemlösningsförmågan i matematikundervisningen : en kvalitativ studie om lärares uppfattningar omproblemlösningsförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Rebecka Kämpedal; [2022]
    Nyckelord :problemlösning; imitativa resonemang; kreativa resonemang;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med fenomenografisk ansats vars syfte är att fördjupa kunskapen angående ett antal lärares uppfattningar om problemlösningsförmågan. Ytterligare är studiens syfte att fördjupa kunskapen hur de deltagande lärarna ger elever möjlighet att utveckla problemlösningsförmågan. LÄS MER

  2. 7. Att motivera små detektiver : En intervjustudie om lågstadielärares syn på hur undervisning kan motivera elever i samband med problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Burman; Sofia Segerberg; [2022]
    Nyckelord :problemlösning; motivation; matematik; självbestämmandeteorin; autonomi; kompetens; delaktighet; lärares reflektioner; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att kartlägga lågstadielärares reflektioner kring hur de upplever att undervisning i problemlösning påverkar elevers inre motivationsamt hur de arbetar för att stödja elevernas inre motivation. I studien behandlas de två frågeställningarna: Hur upplever lärarna att undervisning i problemlösning påverkarelevernas inre motivation och hur beskriver lärarna att de arbetar för att skapa möjligheter i undervisningen för eleverna att uppleva inre motivation? Studien är av kvalitativ karaktär och data har samlats in genom metoderna observation och semistrukturerad intervju av två lärare i lågstadiet. LÄS MER

  3. 8. Matematikundervisning för särbegåvade elever : En kvalitativ studie om inkludering med problemlösning som matematiskt innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Evelina Wetterstrand; Linnea Quver; [2022]
    Nyckelord :Särbegåvade elever; problemlösning; inkludering; differentiering; acceleration och berikning;

    Sammanfattning : I forskning konstateras att särbegåvade elever inte får tillräckligt utmanade undervisning för att motiveras och utvecklas. Forskning visar även att problemlösning som matematiskt innehåll är anpassningsbart utifrån elevers kunskapsnivåer, bjuder in till samarbete och diskussion samt öppnar upp för kreativt tänkande. LÄS MER

  4. 9. Matematikundervisning i socialt samspel : Lärares beskrivningar av undervisning genom problemlösning i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emelie Stenemo; Lisa Skandevall; [2021]
    Nyckelord :Matematikundervisning; socialt samspel; problemlösning; samarbete; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Elever ges fler möjligheter att förstå matematik om de får samtala och delta i organiserade diskussioner i socialt samspel med andra. Då problemlösningsuppgifter inte har en given lösningsmetod och många gånger kan lösas på flera olika sätt, kan de lämpa sig väl för detta sociala samspel. LÄS MER

  5. 10. ‘’Hur kom du fram till det svaret?’’ : En observationsstudie om flickor och pojkars resonemangsförmåga inom matematik i årskurs ett.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kajsa Lindberg; Alice Sjögren; [2021]
    Nyckelord :matematik; resonera; problemlösning; läromedel; genus; flickor; pojkar;

    Sammanfattning : Forskare som har studerat matematikundervisning i skolan menar på att gemensamma genomgångar som sedan mynnar ut i ett enskilt arbete i sin matematikbok är vanligt förekommande. Detta arbetssätt är bekvämt och tryggt, men det är på bekostnad av elevernas matematiska utveckling. Matematikforskaren Johan Sidenvall (2019, s. LÄS MER