Sökning: "processkvalitet i förskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden processkvalitet i förskolan.

  1. 1. Ramfaktorer som främjar eller hämmar undervisningsprocessen : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares upplevelser av sina förutsättningar att bedriva en pedagogisk verksamhet av god kvalitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therése Larsson; Elin Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; förskolläraruppdraget; förutsättningar; planerings- och reflektionstid; ramfaktorer; ramfaktorteorin; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund/problem: Det framgår i diskussioner om förskolläraryrket att det finns en obalans mellan förskollärares ökade krav och deras förutsättningar. Detta bidrar till hög arbetsbelastning som leder till ökad sjukfrånvaro och psykisk ohälsa bland förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Pedagogiskt ledarskap i förskolan. : En kvalitativ studie om tolkning och tillämpning av förskolans läroplan, ledarskap, ansvarsroller och processkvalitet.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Vesna Trajkovska; [2022]
    Nyckelord :pedagogical leadership; leadership; management; quality in preschool; preschool; responsibility roles preschool; process quality in preschool; preschool curriculum; pedagogiskt ledarskap; ledarskap; ledning; kvalitet i förskolan; förskolan; ansvarsroller förskolan; processkvalitet i förskolan; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : Förskolepersonalens lednings- och ansvarsroller har förtydligats i samband med nya statliga riktlinjer och en ny läroplan, reviderad (2018) då förskolepersonal med olika befattningar visat svårigheter att uppfylla förskolans läroplan, mål och uppdrag. Tolkningen av det nya uppdraget varierar från förskola till förskola. LÄS MER

  3. 3. Professionell kompetens i förskolan - En explorativ undersökning kring sex förskollärares upplevelse av sitt bästa professionsjag

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malmberg Agneta; Agneta Malmberg; [2019]
    Nyckelord :professionskunskap; tyst kunskap; processkvalitet; relationell kompetens; förskola; professional knowledge; tacit knowledge; process quality; relational skills; preschool;

    Sammanfattning : Förskollärares upplevelser av sitt bästa professionsjag bottnar i en förståelse för förskollärareuppdraget. Detta uppdrag omformas ständigt utifrån olika samhälleliga diskurser och styrdokument. LÄS MER

  4. 4. Att organisera för lärande : En studie av samband mellan gruppens ålderssammansättning och förutsättningar för barns lärande i förskolan

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Guseva Alexandra; [2015]
    Nyckelord :age setting; conditions for children’s learning; structural quality; process quality; preschool quality; gruppens ålderssammansättning; förutsättningar för barns lärande; strukturella faktorer; processfaktorer; förskolans kvalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om det finns några mönster och samband i hur förskolepedagoger upplever förutsättningar för barns lärande beroende på ålderssammansättningen i gruppen. Studien är kvantitativ med webbenkät som metod för insamling av data från pedagoger. LÄS MER