Sökning: "process quality in preschool"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden process quality in preschool.

  1. 1. Avdelningsövergångar i förskolan : En studie av förskollärarnas beskrivningar och dess tolkning ur barnets bästa

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lukas Ljungcrantz; [2023]
    Nyckelord :Best interest of the child; continuity; planning; preschool; resources; social constructivism; time frames; transition activities; department transitions.; barnets bästa; kontinuitet; planering; förskola; resurser; socialkonstruktivism; tidsramar; övergångsaktiviteter; avdelningsövergångar;

    Sammanfattning : This paper examines how a group of preschool teachers describe their work with transitions in preschool, between departments, from the best interest of the child. The study uses semi-structured interviews, conventional qualitative content analysis, and the hermeneutic spiral. LÄS MER

  2. 2. Ny läroplan - också för rektor? : En studie av rektors förståelse av sitt förändrade uppdrag

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Niclas Jacobsson; [2022]
    Nyckelord :Introduction; preschool; principal; leadership; curriculum;

    Sammanfattning : In 2019, the preschool got a new curriculum, Lpfö 18. One of the changes means that the division of responsibilities regarding the introduction of children and its guardians is formally shifted from preschool teacher to principal. LÄS MER

  3. 3. Pedagogiskt ledarskap i förskolan. : En kvalitativ studie om tolkning och tillämpning av förskolans läroplan, ledarskap, ansvarsroller och processkvalitet.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Vesna Trajkovska; [2022]
    Nyckelord :pedagogical leadership; leadership; management; quality in preschool; preschool; responsibility roles preschool; process quality in preschool; preschool curriculum; pedagogiskt ledarskap; ledarskap; ledning; kvalitet i förskolan; förskolan; ansvarsroller förskolan; processkvalitet i förskolan; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : Förskolepersonalens lednings- och ansvarsroller har förtydligats i samband med nya statliga riktlinjer och en ny läroplan, reviderad (2018) då förskolepersonal med olika befattningar visat svårigheter att uppfylla förskolans läroplan, mål och uppdrag. Tolkningen av det nya uppdraget varierar från förskola till förskola. LÄS MER

  4. 4. Tillsyn av fristående förskolor: kommunala tjänstemäns upplevelser av tillsyn på statligt uppdrag

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alice Kyander; [2022]
    Nyckelord :inspection; control; public sector; municipality; local government; civil servant; preschool; Tillsyn; kontroll; offentlig förvaltning; kommun; tjänsteman; förskola;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur kommunala tjänstemän, som arbetar med tillsyn av fristående förskolor, genomför tillsynen och om lojalitetskonflikter uppstår i deras arbete relaterat till demokrati-, rättssäkerhets-, effektivitets- och professionsvärden. Syftet med studien är att, genom intervjuer med totalt 17 tjänstemän, öka den empiriska kunskapen om två relativt outforskade delar av den kommunalaförvaltningen: tjänstemäns uppfattningar om lojalitetskonflikter och kommuners tillsyn av fristående förskolor. LÄS MER

  5. 5. Dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet : En kvalitativ studie om förskollärarens dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ida Eckers; Marielle Andersson; [2022]
    Nyckelord :Analysis; documentation; pedagogical documentation; preschool; systematic quality work.; Analys; dokumentation; förskola; pedagogisk dokumentation; systematiskt kvalitetsarbete.;

    Sammanfattning : This study aims to contribute with knowledge about preschool teachers’ perspectives on documentation in the systematic quality work. The study uses a qualitative method where the collected empirical evidence is based on answers from 10 interviewed preschool teachers. LÄS MER