Sökning: "psykologi uppgift lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden psykologi uppgift lärare.

  1. 1. Svenska ungdomars uppfattning av sexualkunskapen de får i skolan : En kvalitativ studie med fokus på upplevelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Sarah Forster; [2019]
    Nyckelord :sexual education; adolescents; perception; Sweden; qualitative method; sexualkunskap; ungdomar; uppfattning; Sverige; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Sexualkunskapen i skolan är viktig för att guida ungdomar framåt i livet, där vissa skolor lyckas bättre med denna uppgift än andra. Forskning kring resultat av sexualundervisningen finns, men studier som undersöker ungdomarnas uppfattning är mer sällsynt. LÄS MER

  2. 2. "Jag läser för att det är spännande och roligt" : En studie om vad som motiverar pojkar i årskurs F-2 att läsa

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Anna Mattsson; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera vad som motiverar pojkar i årskurs F-2 till att läsa. De frågeställningar som formulerades inför studien löd som följer: Vilka attityder har pojkar till läsning? Hur upplever pojkar att faktorer, som till exempel skolgång och tillgång på litteratur, påverkar deras läsning? Hur upplever pojkar att faktorer utanför skolans värld, som till exempel föräldrar, påverkar deras läsning? Vilka skäl ser pojkar till varför det är bra att kunna läsa? Genom att intervjua 18 pojkar från årskurserna F, 1 och 2 gavs svar på syftet ifråga om vad som motiverar pojkar till läsning. LÄS MER

  3. 3. Läsning-värt att upprepas! : Påverkar metoden upprepad läsning elevers attityd, motivation och läsbeteende?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Malin Edefors; Veronica Lideberg; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att se om metoden upprepad läsning kan ha någon effekt på elevers läsbeteende, attityd och motivation till läsning. Studien består av en teoretisk del och en empirisk del där elever deltagit i en fyra veckor lång intervention och där elever, föräldrar och lärare intervjuats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Några elevers sätt att beskriva motivation

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Johanna Andersson; [2010]
    Nyckelord :Motivation; elever; påverkan; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen var att undersöka några elevers sätt att beskriva motivation. Hur de själva formulerar, definierar och uppfattar motivation. Skolan har i uppgift att förmedla kunskap samt skapa förutsättningar så att eleverna kan tillägna sig och utvecklar kunskap (Lpf 94). LÄS MER

  5. 5. Problembaserat lärande : - en elevaktiv arbetsmodell för grundskolans tidigare år?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Anna Johansson; [2009]
    Nyckelord :Active Learning; Education; Elementary School; Elevaktiva arbetsmodeller; Elevaktiva arbetssätt; PBL; Problem-based Learning; Problembaserat lärande;

    Sammanfattning : I dagens grundskola ställs en mängd olika krav på elever och på de kunskaper som bör besittas. Det beror på att skolan har till uppgift att förbereda eleverna inför det föränderliga samhälle vi lever i. LÄS MER