Sökning: "pupil’s council"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden pupil’s council.
1. Uttryck och attityder till elevdemokrati ur ett elev- och lärarperspektiv.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The purpose of this systematic review is to compile earlier research regarding student democracy and the different attitudes to it from student- and teacher perspectives. The world we live in is in a constant state of change and even though the world changes, we can’t forget the democratic values that society relies on. LÄS MER
2. Klassrådet: En formell arena med möjlighet att bidra till utveckling av elevers demokratiska kompetens? : En kvalitativ studie om klassrådets roll och relation till demokratiuppdraget.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Skolan som demokratisk och pedagogisk arena har till uppgift att, via en blandning av demokratiuppdraget och kunskapsuppdraget utveckla elevers demokratiska kompetens. Detta i syfte att skapa aktiva och engagerade samhällsmedborgare som kan fortsätta att utveckla och driva Sverige och världen framåt. LÄS MER
3. “Är jag ignorant?”: En kvalitativ intervjustudie om individuell sångundervisning för transpersoner
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : 2017 inkom 153 olika remissyttranden från bland annat Statens skolverk och Statens kulturråd, med förslag för hur transpersoner i Sverige kan få stärkt ställning och levnadsvillkor i Sverige (SOU 2017:92). Mot bakgrund av detta har denna studie för avsikt att kartlägga trans*+sångares och sånglärares uppfattningar om och upplevelser av hur de arbetar tillsammans i individuell sångundervisningen. LÄS MER
4. Kontroversiella frågor i årskurs 4-6 : En kvalitativ studie om kontroversiella frågor inom SO-undervisningen på mellanstadiet
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : The council of Europe have declared the teaching of controversial issues a matter of educational urgency and therein presenting teachers with the difficult task of teaching these issues to pupils. This paper aims to provide an understanding of which kinds of issues are considered controversial to teach in social science classes in Swedish middle schools. LÄS MER
5. Train more people to save more lives : Teaching Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) in compulsory schools in Sweden
Master-uppsats, Umeå universitet/Designhögskolan vid Umeå universitetSammanfattning : Globally, out-of-hospital cardiac arrest (OHCA) occurs ranging between 20 to 140 per 100 000 people, with only 2-11% surviving. Immediate bystanders, i.e. a person close to the victim, performing Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) have a vital role to play in the chain of survival from OHCA. LÄS MER