Sökning: "push and pull faktor."

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden push and pull faktor..

  1. 1. Lärosäten som pull faktor. In-, utflyttning och befolkningsutveckling i svenska kommuner. : En jämförande studie av geografiska influensfält och påverkan på befolkningsutveckling

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Staffan Käck; Rickard Wikdahl; [2023]
    Nyckelord :Influensfält; push-pull; kommun; flyttmönster; befolkningsutveckling.;

    Sammanfattning : Denna uppsats ska studera hur befolkningsutveckling och flyttmönster påverkas av lärosäten i Sverige. Sedan 1990-talet har andelen utbildade med högre utbildning sett en ständig ökning. Lärosäten fick med högskolereformen 1993 större frihet hur utvecklingen skulle ske. LÄS MER

  2. 2. Emigrationen från Medelstads härad 1870-1925. : En kvantitativ studie av emigrationen från Blekinge län till Danmark och Tyskland.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Tuva Alritzson; [2023]
    Nyckelord :Emigration; Medelstads härad; Denmark; Germany; class affiliation; push and pull factor; Emigration; Medelstads härad; Danmark; Tyskland; klasstillhörighet; push and pull faktor.;

    Sammanfattning : This is a study on the emigration from Blekinge County with a focus on Medelstads härad to Denmark and Germany, during the period 1870-1925. By measuring statistics on how many people emigrated from Medelstads judicial district 13 parishes to Denmark and Germany respectively the aim is. To get a new perspective on the less known emigration. LÄS MER

  3. 3. Svenska konsumenters köpbeteenden i en värld av omnikanaler

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Emma Mäkelä; Felicia Ljungström; [2021]
    Nyckelord :Showrooming; Webrooming; Omnikanaler; handelsplatser; PPM-modellen; Business and Economics;

    Sammanfattning : I denna studie studeras svenska konsumenters användande av omnikanaler, samt vad som uppmuntrar situationella respektive avsiktliga beteenden i form av showrooming och webrooming. Konsumenters beteenden vid köp av olika produktkategorier är även ett centralt forskningsområde för uppsatsen. LÄS MER

  4. 4. Vad är boendeattraktivitet? : En studie av boendeattraktivitetens mening och betydelse i Dalarna

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Sara Udd; Eric Zettergren; [2018]
    Nyckelord :Dalarna; boendeattraktivitet; attraktiv; region; kommun.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte är att ta reda på vad boendeattraktivitet innebär i Dalarna. Frågeställningarna innefattar dels ett regionalt perspektiv på begreppet boendeattraktivitet samt hur kommunerna i länet ser och förhåller sig till begreppet. LÄS MER

  5. 5. Diversifiering i spannmålsodlande jordbruksföretag : bakomliggande faktorer och det sociala nätverkets betydelse

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Angelica Lindkvist; Johan Löfgren; Cornelia Nilsson; [2017]
    Nyckelord :diversifiering; jordbrukare; entreprenör; push-pull; bricolage; socialt kapital; lönsamhet; resurs; nätverk;

    Sammanfattning : I LRF Konsults undersökning Lantbruksbarometern 2016 anger 60 % av de 1000 medverkande jordbrukarna att lönsamheten idag är dålig eller mycket dålig. Flera spannmålsodlande jordbruksföretag är idag alltså i ett sådant skede där verksamheten inte bär sig. LÄS MER