Sökning: "reflexivitet media"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden reflexivitet media.

  1. 1. Misstro och konspirationsteorier : De ovaccinerades argument om Covid19-vaccinet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Alexandra Stajcic; Zeynep Cec; [2022]
    Nyckelord :Covid19; Covid19-vaccine; stigma; scientific doubt; reflexive consciousness; Covid19; Covid19-vaccin; stigma; vetenskapligt tvivel; reflexivt medvetande;

    Sammanfattning : Covid19-vaccin är ett omdebatterat ämne i media och samhället. Tidigare forskning visar att individer ställer sig tveksamma till vaccinationen av Covid19 på grund av eventuella biverkningar, misstro till vaccintillverkarna och den korta tillverkningstiden. LÄS MER

  2. 2. GYMNASIELÄRARES DILEMMAN PÅ SOCIALA MEDIER : Flytande gränser - Suddiga riktlinjer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hampus Olsson; Pierre Sundström; [2018]
    Nyckelord :Gymnasielärare; Utbildning; Gränslöst arbete; Dramaturgi; Sociala medier; Emotionellt arbete; E-professionalism; Tid och rum; Urbäddningsmekanismer; Institutionell reflexivitet;

    Sammanfattning : I och med en snabb framfart av sociala medier har förutsättningar inom vissa yrken förändrats. Då det är mycket ungdomar som använder sig av sociala medier har vi valt att i denna uppsats titta på hur ett antal gymnasielärare upplever att det påverkat deras tillvaro. LÄS MER

  3. 3. Identitetsskapande och intrycksstyrning på sociala medier : En kvalitativ intervjustudie om hur identitet kan skapas på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Sanna Åström; [2017]
    Nyckelord :sociala medier; identitet; identitetsskapande; intrycksstyrning;

    Sammanfattning : Uppsatsen syfte är att studera individers upplevelse av hur den egna identiteten skapas på sociala medier. Problemformuleringen grundar sig i att en medvetenhet finns kring att bilden som visas upp på sociala medier ofta är överdrivet perfekt eller positiv men att personer trots detta upplever en press att själva uppnå det perfekta livet, alternativt att ge sken av det på sociala medier. LÄS MER

  4. 4. Kvinnors attityder till skönhetsideal : En kvalitativ studie om unga kvinnors upplevelser kring det rådande skönhetsidealet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sandra Obeidat; Seval Kanat; [2015]
    Nyckelord :Women; Beauty ideal; media; objectification; identity; reflexivity; impression; Kvinnor; skönhetsideal; media; objektifiering; identitet; reflexivitet; intryck;

    Sammanfattning : Skönhetsideal är ett område som är aktuellt i dagens samhälle. Skönhet har genom alla tider haft en stor inverkan på framförallt kvinnor. LÄS MER

  5. 5. "Alla ska få se ut som de vill och bli älskade ändå" : en kvantitativ studie om tjejer, deras upplevelse av påverkan samt kroppsideal

    Kandidat-uppsats, Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Caroline Sohlberg; [2013]
    Nyckelord :Teenage girls; perception of influence; body ideal; media; appearance; quantitative;

    Sammanfattning : The aim of this bachelor thesis has been to investigate what affected the body ideals of teenage girls attending the Swedish upper secondary school and thus, the questions for the investigation were: Who/what “gives” teenage girls their body ideals today and what is considered as an influence of these young teenage girls today with regard to their perception of their own body? The theoretical perspective on the thesis were symbolic interactionism, Gidden's theory on "late"-modernity as well as Ziehe's theory on reflexivity. A quantitative survey were conducted where questionnaires were the starting point. LÄS MER