Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “Utan det så kommer vi ingenstans” : en kvalitativ studie av förskollärares arbete med pedagogisk dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Justyna Glogowska; Linnea Kindblom; [2023]
    Nyckelord :pedagogisk dokumentation; förskollärare; förskola; dokumentation; reflektion;

    Sammanfattning : Följande examensarbete behandlar ämnet pedagogisk dokumentation i förskolan. Med sitt ursprung i Reggio Emilia-pedagogiken har pedagogisk dokumentation vuxit fram som ett sätt att synliggöra barns röster. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares syn på pedagogisk dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Duyen Ngoc LA; [2020]
    Nyckelord :dokumentation; pedagogisk dokumentation; reflektion; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Uppdraget att dokumentera och analysera barns lärande föreskrivs i förskolans läroplan och syftet med pedagogisk dokumentation är att stödja förskollärare i detta arbete. I denna studie intervjuar jag fyra förskollärare för att skapa förståelse för deras syn på pedagogisk dokumentation i relation till barns lärande. LÄS MER

  3. 3. Sluta flytta runt saker hela tiden! : En vetenskaplig essä om utmaningar i förskolans innemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sofia Ingebrigtsen; [2017]
    Nyckelord :Preschool; Aristotle; episteme; techne; phronesis; Foucault; Reggio Emilia; the environment; the third educator; Förskola; Aristoteles; episteme; techne; fronesis; Foucault; Reggio Emilia; miljön; den tredje pedagogen;

    Sammanfattning : Title: Stop moving stuff around all the time! - A scientific essay about the challenges in the preschool indoor environment  My scientific essay is based on a series of events in which I believe that both I and my colleague was unprofessional and did not have the children’s best interest at heart. The events took place in my professional career as an unskilled educator. LÄS MER

  4. 4. Hur dokumentation blir pedagogisk : En intervjustudie om pedagogisk dokumentation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Emelie Ekberg; Amanda Holm Petersson; [2016]
    Nyckelord :Pedagogical documentation; Reggio Emilia; Documentation; Preschool; Narrative; Pedagogisk dokumentation; Reggio Emilia; Dokumentation; Förskola; Narrativ;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att fördjupa förståelsen för hur dokumentation kan övergå till att bli pedagogisk i förskolan. Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsmetod för att försöka besvara detta, och vi har därför genomfört semistrukturerade intervjuer med fem olika förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Det kompetenta barnet : En essä om olika sätt att uppfatta vad barns ”kompetens” är

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Morrissey Furehed Audrey; Nada Raouf; [2016]
    Nyckelord :competence; approach; understanding; reflection; influence; participation; Maria Montessori; Reggio Emilia; Child perspective and a child’s perspective.; kompetens; synsätt; förståelse; reflektion; inflytande; delaktighet; Maria Montessori; Reggio Emilia; Barnperspektiv barns perspektiv.;

    Sammanfattning : In this essay, we have investigated the concept of the “competent child”. Our dilemma is grounded in the fact that we adults have different opinions regarding what a “competent child” is. By this we, Audrey and Nada, mean that the term “competens” means different things depending on the context in which it occurs. LÄS MER