Sökning: "relation pedagog och barn"

Visar resultat 11 - 15 av 125 uppsatser innehållade orden relation pedagog och barn.

  1. 11. TAKK det språkande verktyget : En enkätstudie av pedagogers användning av TAKK med fokus på flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Kajsa Andersson Näsström; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Pedagoger; TAKK;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få kunskap om bruket av TAKK (Tecken som Alternativ och kompletterande kommunikation) i relation till flerspråkiga. Studien fördjupar sig först i vad flerspråkighet innebär, TAKK och TAKK i förskolan. Teoretiska perspektiv som speglar i arbetet är transspråkande och metodologiska teorin positivism. LÄS MER

  2. 12. Anknytningens betydelse i relationen mellan förskollärare och barn : En kvalitativ intervjustudie med fem förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexandra Tjäder; Evelina Clarin; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; förskola; pedagog; relation; trygghet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker anknytningens betydelse i relationen mellan förskollärare och barn samt hur eventuella omständigheter kan påverka anknytningen i förskolan. I studien används anknytningsteorin och dess centrala begrepp som trygg bas, säker hamn och anknytningsbeteende för att analysera resultatet. LÄS MER

  3. 13. RELATIONSKOMPETENS I MÖTET MED ELEVER MED NEUROPSYKIATRISKA FUNKTIONSNEDSÄTTNINGAR : EN KVALITATIV INTERVJUSTUDIE

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Ellinor Öberg; Carolina Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :attachment; NDD; relationship; school; anknytning; npf; relation; skola;

    Sammanfattning : Trygga relationer mellan pedagog och elev är av stor betydelse då det ökar elevens skolresultat och motivation inför skolan. Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) står inför många utmaningar i skolan och det är inte ovanligt att elevgruppen har hög frånvaro. LÄS MER

  4. 14. Komplexitet med barngruppens storlek utifrån relationsskapande till barnen : En kvalitativ studie om förskollärares syn på barngruppens storlek i förhållande till relationsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alexandra Jeppsson; [2022]
    Nyckelord :Gruppstorlek; Omsorg; Pedagoger; Pedagogisk takt; Relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare upplever barngruppens storlek i förhållande till möjligheterna att lyckas skapa goda relationer till barnen och tillgodose alla barns olika behov. Jag har använt mig av ett relationellt pedagogiskt perspektiv, inkluderat Nel Noddings omsorgsetik, för att analysera i vilka sammanhang som pedagogerna ger uttryck för att skapa goda relationer till barnen. LÄS MER

  5. 15. Språkstörning och stöd som ges på högstadiet : Elevers, vårdnadshavares och lärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Ek; Anna Bergman; [2022]
    Nyckelord :Elever; högstadiet; intervjuer; lärare; språkstörning; stöd; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utifrån specialpedagogiska perspektiv samt perspektiv på inkludering belysa stöd som gavs elever med språkstörningsdiagnos under högstadiet, ur elevers, vårdnadshavares och lärares perspektiv. Få tidigare studier omfattar ett elevperspektiv varför detta beaktas i denna studie. Studien har en kvalitativ metodansats. LÄS MER