Sökning: "relationellt specialpedagogiskt perspektiv"

Visar resultat 11 - 15 av 82 uppsatser innehållade orden relationellt specialpedagogiskt perspektiv.

  1. 11. ADHD-begreppet ur ett specialpedagogiskt perspektiv : Hur arbetar lärare praktiskt i skolan när elever diagnosticerats?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Gunnel Sundström; [2022]
    Nyckelord :ADHD; arbetssätt; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning :   Syftet med denna studie är att belysa hur pedagoger och lärare arbetar för att ge stöd till elever som diagnosticerats med ADHD. Frågeställningen som jag ville besvara är kan man dela in lärarnas synsätt på eleverna i ett relationellt och kategoriskt perspektiv? Metoden var intervju och resultatet pekar i en viss riktning på hur lärarna arbetar för att hjälpa elever som diagnosticerats med ADHD. LÄS MER

  2. 12. Specialpedagogiska perspektiv på trygghet och studiero : Pedagogers, specialpedagogers och rektorers uppfattningar och erfarenheter kring 2022 års ändringar i Skollagens 5 kapitel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Karolin Johansson; Mirja Hägglund Bylund; [2022]
    Nyckelord :skola; elevhälsa; helhetsperspektiv; främjande; förebyggande;

    Sammanfattning : Att som elev kunna tillägna sig skolans undervisning bygger på en upplevelse av trygghet och studiero. Denna studies fokus var att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv beskriva och analysera de ändringar gällande Skollagen (SFS 2010:800) 5 kap. som infördes den 1 augusti 2022 gällande trygghet och studiero kopplat till särskilt stöd. LÄS MER

  3. 13. Lärmiljön ska inte sätta käppar i hjulet : En studie om förskollärares perspektiv och arbetssätt för att nå en tillgänglig lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Sjölinder; Catarina Roslund; [2022]
    Nyckelord :specialpedagogik; förskola; en skola för alla; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Förskolan är en viktig plats för barns hälsa, utveckling och lärande och det är en plats där barnen har rätt till att utvecklas i en trygg och tillgänglig miljö. Tillgänglighet i förskolan handlar om en miljö som är utformad så att alla barn får tillgång och möjlighet att ta del av lärande och gemenskap i hela lärmiljön. LÄS MER

  4. 14. Matematiska läromedel och NPF : Vad i matematiska läromedel är bra för elever med NPF?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Simon Granberg; [2022]
    Nyckelord :NPF; Cognitive load theory; relationellt specialpedagogiskt perspektiv; läromedel; matematik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ge en bild över hur två olika matematiska läromedel för årskurs fyra är utformade och vad i utformningen som är anpassat för elever med NPF. Studiens inledning beskriver bakgrunden till val av ämne samt kortfattat viktiga delar för studien. LÄS MER

  5. 15. Singaporematematik ur ett specialpedagogiskt perspektiv : Lärares beskrivning av arbetet med Singaporematematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Rebekka Adolfsson; Ulrika Zetterlund; [2022]
    Nyckelord :Singaporematematik; Singaporemodellen; blockmodellen; visuellt stöd; specialpedagogiskt perspektiv; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; matematiksvårigheter; SUM;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie, med en tematisk analys av nio lärares beskrivningar av Singaporematematik, har som syfte att redogöra för lärares erfarenheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv och vad Singaporematematiken kan tillföra den specialpedagogiska verksamheten. Metoden har varit semistrukturerade intervjuer och urvalet har skett genom redan tidigare kända kontakter med kriteriet att lärarna ska ha erfarenhet av att arbeta med Singaporematematik och elever i matematiksvårigheter. LÄS MER