Sökning: "relationellt specialpedagogiskt perspektiv"

Visar resultat 6 - 10 av 82 uppsatser innehållade orden relationellt specialpedagogiskt perspektiv.

  1. 6. Från ängslig till trygg talare : En studie om hur ett elevperspektiv på talängslan kan leda och utforma det specialpedagogiska arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Zlatanovski Elin; Petra Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Talängslan; talrädsla; glossofobi; presentationsångest; specialpedagogik; specialpedagog; särskilda behov.;

    Sammanfattning : I såväl läroplan som kunskapskriterier i gymnasieskolan ställs krav på att muntlig förmåga ska utvecklas och bedömas. Samtidigt finns en stor grupp elever med svårigheter att uppfylla just dessa krav. LÄS MER

  2. 7. Att organisera för hälsofrämjande och förebyggande elevhälsa : En studie om specialpedagogens yrkesroll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Forsgren; [2023]
    Nyckelord :Elevhälsa; relationellt perspektiv; elevhälsoarbete; yrkesroll; specialpedagog.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka specialpedagogers uppfattningar omelevhälsans främjande och förebyggande arbete utifrån deras yrkesroll. Uppsatsen fokuserar påframgångsfaktorer och specialpedagogens roll i ett hälsofrämjande och förebyggande samt vadbegreppet elevhälsa uppfattas stå för. LÄS MER

  3. 8. Tidiga samordnade insatser i förskolan : En kvalitativ studie om arbetet med en samverkansmodell, ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Emelie Örtegren; Frida Zackrisson; [2023]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; relationellt perspektiv; föräldrasamverkan; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Förskolan utgör en viktig roll i att möjliggöra tidiga insatser för en god och likvärdig uppväxt (SOU 2020:46). I denna studie undersöks en tvärprofessionell samverkansmodell för tidiga insatser som kallas Samverkan för Barnets Bästa (SBB)1. LÄS MER

  4. 9. Övergångsprocessen mellan förskola och förskoleklass ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Regina Löfgren; Sara Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Övergångsprocess; förskola; förskoleklass. specialpedagog;

    Sammanfattning : Abstrakt Att gå från att vara ett förskolebarn till att bli ett förskoleklassbarn kan ses som ett naturligt steg för barnet. Det kan vara en omvälvande upplevelse att få möta allt det nya och okända. Att främja en gynnsam övergång för barnet är viktig för barnets framtida utveckling och hälsa. LÄS MER

  5. 10. "Det är lyx att vi har elevhälsan!" : En kvalitativ studie om hur lärare upplever specialpedagogiskt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Johansson; Helena Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogiskt stöd; samlad elevhälsa; elever i behov av särskilt stöd; relationellt perspektiv; hälsofrämjande arbete; inkludering; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare upplever det specialpedagogiska stödet från den samlade elevhälsan, i sin lärarroll samt för elever i behov av särskilt stöd. Enligt Skollagen (SFS 2010:800) innefattar elevhälsans uppdrag specialpedagogiska, psykosociala och medicinska insatser. LÄS MER