Sökning: "religion – study and teaching"
Visar resultat 26 - 30 av 210 uppsatser innehållade orden religion – study and teaching.
26. Religionsläromedel för lågstadiet - stereotyper eller mångfald? : En innehållsanalys av religionsläromedel för lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : The aim of the study is to investigate various aspects of representation in textbooks for teaching religion in Swedish primary school. Three different textbooks in their digital form published after the newest curriculum that was put to use in 2022 have been analyzed. LÄS MER
27. Religious release : A text analysis of religious pluralism in the presentation of the world religions in upper secondary Religious education textbooks
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : The aim of this thesis is to analyse and discuss the ways in which the world religions are presented in Swedish upper secondary Religious education [RE] textbooks. The result of the study is the following: The RE textbooks have similar ways of presenting the different world religions. LÄS MER
28. Religiösa gymnasieelevers syn på religionskunskapsämnet : En kvalitativ studie som lyfter gymnasieelevers perspektiv på innehållet i religionskunskapsundervisningen
Magister-uppsats, Södertörns högskolaSammanfattning : This study focuses on upper secondary students' perspectives on religious education (RE) and what its shortcomings are. In the Swedish non-confessional school, students study the subject of RE where students must learn to gain "[... LÄS MER
29. Lärarens tolkningsutrymme – en självklarhet? : En kvantitativ kartläggning av lärarens val av undervisningsinnehåll i religionskunskap på lågstadiet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att kartlägga om alla tre världsreligionerna ges samma utrymme i undervisningen samt vilka berättelser som lärare använder sig utav i sin undervisning inom religionskunskap, varför de valt dessa specifika berättelser samt vilket läromedel de använder sig utav. Med hjälp av undersökningsmetoden enkäten, undersöktes vilket stoffurval som SO- läraren väljer att inkludera i undervisningen samt eventuella orsaker till de valda stoffen. LÄS MER
30. Är det där en åsna? : En studie av estetiska lärprocesser i ett ämnesöverskridande arbete mellan bild och religion
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Subject integration between art and the school's other subjects is something that is often highlighted as positive. But Lindström (2012) emphasizes that there is a problem with talking unspecified about aesthetics in school and can lead to a neglect of the qualifications needed to integrate art, crafts and design with the school's "academic subjects". LÄS MER