Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Arbetet med miljövänliga förpackningar som resurs : En kvalitativ studie inom dagligvaruhandeln
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Att vara lönsam är en förutsättning för företags långsiktiga överlevnad. Samtidigt blir det generellt sett allt hårdare konkurrens och antalet konkurrenter ökar ständigt. Företag behöver således hitta sätt för att kunna fortsätta vara konkurrenskraftiga på marknaden. LÄS MER
2. Hur småföretag stärker sin konkurrenskraft : En kvalitativ studie på bygg- och anläggningsbranschen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Småföretag utgör den ekonomiska motorn som påverkar nationers utveckling. Därför bör de kontinuerligt stödjas för att fortsatt kunna främja länders utveckling. LÄS MER
3. Branschspecifika egenskapers påverkan på resursomvandlingen : en jämförelse mellan revisionsbyråer och arkitektbyråer
Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälleSammanfattning : Världen genomgår ett skifte mot ett mer tjänsteorienterat samhälle och det intellektuella kapitalets värdeskapande egenskaper blir allt viktigare att kunna hantera. Ett företags resursomvandlingar har genom resursbaserad teori tydliggjort det intellektuella kapitalets värdeskapande. LÄS MER
4. Evaluating a corporate strategy : a case study of Länsförsäkringar
Master-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : The Swedish agricultural sector is currently undergoing a substantial structural change. The number of farm enterprises is continuously decreasing and the average farm size is increasing. In combination with increasing number of competitors in the insurance market, the competitive rivalry within this market has increased significantly. LÄS MER
5. Kreatören som strategisk resurs. En studie av reklambyråers arbetssätt, roller och ekonomistyrning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem Kreativitet blir allt viktigare hos alla företag, inte minst hos de som har det som sin kärnkompetens. Reklambranschen präglas av många aktörer, hård konkurrens samt en föränderlig miljö. Reklambyrån måste dels finna en konkurrenskraftig position på marknaden och utifrån det anpassa sin styrning. LÄS MER