Sökning: "retorik abstract"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden retorik abstract.
1. ÄVEN OM DET INTE ÄR SANT SÅ ÄR DET EN BRA HISTORIA En studie om storytelling inom den svenska modebranschen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examinationsarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt 2017 Handledare: Orla Vigsø Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 38 Antal ord: 14 980 Nyckelord: Storytelling, strategisk kommunikation, marknadsföring,differentiering, retorik, myter, modebranschen Syfte: Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur olika företag inom den svenska modebranschen använder sig av och ser på fenomenet storytelling. Teori: Storytelling som strategisk kommunikation, retorikens grund, storytellingensperspektiv, differentiering samt myter Metod: Kvalitativa respondentintervjuer Material: Tre respondenter från tre olika företag inom den svenska modebranschen Resultat: Det övergripande resultatet visar att respondenterna framför allt använder sin storytelling för extern påverkan. LÄS MER
2. Begreppssyntes - För att förklara och förstå
Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskapSammanfattning : It is important that natural science students are able to communicate their expert knowledge to laymen. Research shows however that not all students fulfill this demand, which might be due to the complexity of scientific language. LÄS MER
3. Politiska tal -Barack Obama och Eva Longorias medverkan på Democratic National Convention
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Abstract Titel Politiska tal – Barack Obama och Eva Longorias medverkan på Democratic National Convention Kurs MKVA21 Ht-12 Lunds universitet Författare Nicole Olsson Handledare Joanna Doona Examinator Nils Holmberg Turner(2004:15) beskriver att kändisar har varit en del av politiska kampanjer sedan Franklin D. Roosevelt var president och även hur presidenten Ronald Reagan använde sig utav kändisar i sin valkampanj. LÄS MER
4. Michelle Obamas och Ann Romneys roll i det strategiska varumärkesbyggandet av Barack Obama och Mitt Romney under valkampanjen 2012
Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Abstract TITEL Michelle Obamas och Ann Romneys roll i det strategiska varumärksbyggandet av Barack Obama och Mitt Romney under valkampanjen 2012 FÖRFATTARE Sophie Björkqvist & Elina Schüler HANDLEDARE Ulf Petäjä EXAMINATOR Ronny Severinsson TYP AV RAPPORT C-uppsats ÄMNE Medie- och kommunikationsvetenskap SEKTION Sektionen för Hälsa och samhälle, Högskolan i Halmstad 2012 SYFTE Syftet med studien är att undersöka Michelle Obamas och Ann Romneys retoriska verktyg och argument som används i särskilda tal, som hjälper till att bygga presidentkandidaterna Barack Obama och Mitt Romneys varumärke under valkampanjen 2012. Studien ämnar också öka förståelsen kring att presidentkandidaterna ses som varumärken och inte politiker. LÄS MER
5. Yes, we can exaggerate! En översättningsvetenskaplig studie av användningen av retoriska stilfigurer i ett amerikanskt politiskt tal, dess svenska översättning och ett svenskt politiskt tal
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Abstract Syftet med uppsatsen är att undersöka och jämföra användningen av retoriska stilfigurer i politiska tal av den amerikanske presidenten Barack Obama och den svenske statsministern Fredrik Reinfeldt. Hypotesen är att det amerikanska talet har en starkare strävan att med hjälp av retoriska stilfigurer övertyga åhörarna än det svenska talet har. LÄS MER