Sökning: "returpolicy"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade ordet returpolicy.

  1. 6. Returproblematiken inom e-handel i tre svenska fast fashion företag En kvalitativ studie med fokus på returpolicys och proaktivt strategiskt arbete i syfte att minska returgraden och i förlängningen klimatavtrycket.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victoria Göransson; Amanda Hedegård; Julia Ohlin; [2022-07-01]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med syftet att identifiera kritiska faktorer som bidrar till e-handelsföretags returandelar och dess klimatavtryck, så behandlar rapporten returhantering vilket är ett begrepp som inkluderar avoidance, gatekeeping och returpolicys. I studien har det gjorts ett genomgående grundantagande att klimatpåverkan är en indirekt effekt av returgraden, som korrelerar negativt med en ökad returandel. LÄS MER

  2. 7. Hemmet är mitt provrum!

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Daniel Brito Åström; Itthirit Tongpunchang; [2022]
    Nyckelord :returbeteende online; e-handel; modehandel; returpolicy; miljömässig hållbarhet; attityd-beteende gap; kognitiv dissonans.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie har kommit fram till att e-konsumenter äger en bristande kunskap om miljöpåverkan av returer och influeras av liberala returpolicyer, men även av den bristande produktinformationen upplevd inom e-handeln. Dessa faktorer resulterar i att e-konsumenter återspeglar en stark ansvarslöshet gentemot de negativa effekterna av returer. LÄS MER

  3. 8. Kommunicerad returpolicy och dess inverkan på konsumentens köpbeslut

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Hugo Hansson; Morgan Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Returhantering; returpolicy; returpolicyers inverkan; köpbeslut vid e-handel; behållabeslut; beställningsbeslut;

    Sammanfattning : E-handelskonsumtionen ökade mer än väntat under pandemiåret 2020 till följd av att fler kundgrupper upptäckte e-handeln och nya kundmönster började rota sig. Hållbarhetsaspekten vid e-handel har fått en ökad uppmärksamhet och blivit en stor fråga för många e-handelsföretag som har problem med onödiga och kostsamma returer. LÄS MER

  4. 9. Returpolicys påverkan på konsumenter : En kvantitativ studie kring hur olika returkomponenter påverkar konsumenters upplevda risk vid köp av kläder online

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jessica Janzén; Rebecca Rönn; [2022]
    Nyckelord :Returns; return policies; return behavior; return time; return cost; return effort; perceived risk; purchase intention; e-commerce; Returer; returpolicys; returbeteenden; returtid; returkostnad; retutansträngning; upplevd risk; köpavsikt; e-handel;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur e-handelsföretags returpolicys, mer specifikt returkomponenterna returtid, returkostnad och returansträngning, kan påverka konsumenters upplevda risk vid köp av kläder online. Studien utgår från tre hypoteser, vilka är: “Längre returtider resulterar i en lägre upplevd risk hos konsumenter vid köp av kläder online”, “Lägre returkostnader leder till lägre upplevd risk hos konsumenter vid köp av kläder online” samt “Lägre returansträngning medför att konsumenter upplever en lägre risk vid köp av kläder online”. LÄS MER

  5. 10. Returpolicys påverkan i förhållande till konsumentbeteende : En kvantitativ studie om hur returpolicys påverkar konsumentbeteendet inom modebranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Jowel Hashim; Safwen Ouertani; [2022]
    Nyckelord :Return policies; e-commerce; consumer behavior; fashion industry; planned return; return behavior; Returpolicys; e-handel; konsumentbeteende; modebranschen; planerad retur; Returbeteende;

    Sammanfattning : I takt med den digitala utvecklingen under de senaste åren har intresset för att handla på nätetökat. E-handelns tillväxt och påverkan har medfört att företag har börjat skifta sin försäljningoch marknadsföring online, detta har lett till att konsumentbeteendet har skiftat till mer onlineshopping. LÄS MER