Sökning: "returpolicy"
Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade ordet returpolicy.
6. Returproblematiken inom e-handel i tre svenska fast fashion företag En kvalitativ studie med fokus på returpolicys och proaktivt strategiskt arbete i syfte att minska returgraden och i förlängningen klimatavtrycket.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Med syftet att identifiera kritiska faktorer som bidrar till e-handelsföretags returandelar och dess klimatavtryck, så behandlar rapporten returhantering vilket är ett begrepp som inkluderar avoidance, gatekeeping och returpolicys. I studien har det gjorts ett genomgående grundantagande att klimatpåverkan är en indirekt effekt av returgraden, som korrelerar negativt med en ökad returandel. LÄS MER
7. Hemmet är mitt provrum!
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Denna studie har kommit fram till att e-konsumenter äger en bristande kunskap om miljöpåverkan av returer och influeras av liberala returpolicyer, men även av den bristande produktinformationen upplevd inom e-handeln. Dessa faktorer resulterar i att e-konsumenter återspeglar en stark ansvarslöshet gentemot de negativa effekterna av returer. LÄS MER
8. Kommunicerad returpolicy och dess inverkan på konsumentens köpbeslut
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : E-handelskonsumtionen ökade mer än väntat under pandemiåret 2020 till följd av att fler kundgrupper upptäckte e-handeln och nya kundmönster började rota sig. Hållbarhetsaspekten vid e-handel har fått en ökad uppmärksamhet och blivit en stor fråga för många e-handelsföretag som har problem med onödiga och kostsamma returer. LÄS MER
9. Returpolicys påverkan på konsumenter : En kvantitativ studie kring hur olika returkomponenter påverkar konsumenters upplevda risk vid köp av kläder online
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur e-handelsföretags returpolicys, mer specifikt returkomponenterna returtid, returkostnad och returansträngning, kan påverka konsumenters upplevda risk vid köp av kläder online. Studien utgår från tre hypoteser, vilka är: “Längre returtider resulterar i en lägre upplevd risk hos konsumenter vid köp av kläder online”, “Lägre returkostnader leder till lägre upplevd risk hos konsumenter vid köp av kläder online” samt “Lägre returansträngning medför att konsumenter upplever en lägre risk vid köp av kläder online”. LÄS MER
10. Returpolicys påverkan i förhållande till konsumentbeteende : En kvantitativ studie om hur returpolicys påverkar konsumentbeteendet inom modebranschen
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : I takt med den digitala utvecklingen under de senaste åren har intresset för att handla på nätetökat. E-handelns tillväxt och påverkan har medfört att företag har börjat skifta sin försäljningoch marknadsföring online, detta har lett till att konsumentbeteendet har skiftat till mer onlineshopping. LÄS MER