Sökning: "retuschering av bilder"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden retuschering av bilder.

  1. 1. Retuschering och dess effekt på köplust : En kvantitativ studie om retuschering kopplat till köplust och konsumentens gräns för vilken typ av retuschering som är accepterat i reklamsammanhang.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Emelie Svensson; [2023]
    Nyckelord :Retuschering; köplust; reklam; filter.;

    Sammanfattning : Att manipulera och retuschera bilder har gjorts länge och i samband med att digitaliseringen utvecklats och mediekonsumtionen ökat har ytterligare manipuleringsverktyg dykt upp. Problematiken med verktygen ligger i att de används i reklambilder vilket egentligen ska ge en äkta bild av sanningen. LÄS MER

  2. 2. Vacker på utsidan, trasig på insidan : En studie om unga kvinnors attityd till skönhetsfilter på TikTok

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida op de Weegh; Gréta Sigurdardóttir; [2023]
    Nyckelord :Social media; TikTok; Beauty filters; Body image; Sociala medier; TikTok; Skönhetsfilter; Självbild;

    Sammanfattning : I dagens snabbt växande sociala medielandskap står vi inför etiska frågor som ännu inte har diskuterats tillräckligt i takt med den digitala utvecklingen. Sociala medier spelar en betydande roll i att upprätthålla och sprida skönhetsideal på en skala vi aldrig tidigare skådat. LÄS MER

  3. 3. Doftande könsnormer : En analys av könsnormer i parfymers reklambilder och produktbeskrivningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Caros Parosh; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna analys är att visa hur reklammaterial formar och reflekterar könsspecifika budskap. Detta visas genom en sociosemiotisk analys av både reklambilder och produktbeskrivningar inom parfymbranschen för att visa hur män respektive kvinnor kan gestaltas och återspeglas på olika sätt. LÄS MER

  4. 4. Ett retuscherat skönhetsideal - En kvalitativ studie om kvinnors syn på retuscherade kroppar och dess samband till köplust

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Vendela Wilthorn; Astrid Lund; [2020]
    Nyckelord :Retusch; Attityder; Skönhetsideal; Reklam; Köplust; Idealkroppar;

    Sammanfattning : Studien undersöker en grupp kvinnliga konsumenters (16–26 år) attityd till skönhetsideal och bildmanipulation i marknadsföringssammanhang 2020. Studien analyserar potentiella konsumenters inställning till retuscherade- och oretuscherade bilder för att se om det finns ett samband till deras köplust. LÄS MER

  5. 5. Behöver vi uppdatera de etiska spelreglerna? : En kvantitativ innehållsanalys av musik och ljudeffekter i podcastdokumentärer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Helena Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Etik; podcastdokumentär; publicitetsreglerna; radiodokumentär; spelreglerna;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvantitativ innehållsanalys av Sveriges tre populäraste podcastdokumentärer P1 Dokumentär, P3 Dokumentär och Rättegångspodden.Undersökningen går ut på att kartlägga hur podcastdokumentärerna är ljudsatta i form av musik och ljudeffekter. LÄS MER